Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Plannen met e-health, deel 2

Epd-leveranciers gaven in 2015 aan wat hun plannen waren met e-health; op welke ontwikkelingen zij inspeelden. Hoe staat het er anno 2017 voor? In dit tweede deel de plannen Epic, Medicore en Nexus.
vbhc-tool

Zorgvisie publiceerde in 2015 een artikel over de plannen van epd-leveranciers met e-health. Voor dit artikel was veel interesse; het kwam in de top-5 meest gelezen artikelen van dat jaar. Veel reden dus om nu, in 2017, te kijken wat er van de plannen terecht is gekomen.
Ook deze keer hebben we de aanbieders van epd’s voor ziekenhuizen ondervraagd. Per aanbieder geven we hun belangrijkste plannen weer.

EPIC

De strategie van Epic met betrekking tot e-health is gericht op het helpen van zorgverleners. Het bedrijf ziet hierin de volgende manieren: Betrekken van patiënten als actieve beslissingsnemers en deelnemers aan hun eigen zorg via thuis- en mobiele apps én het reduceren van kosten en verbeteren van toegang tot zorg door e-afspraken, e-consulten, monitoring op afstand/thuismonitoring en andere virtuele contacten. De Epic-producten (onderdeel van de standaard Epic-softwaresuite) die hier onder andere in ondersteunen, zijn Care Everywhere, MyChart patiëntendossier, MyChart Bedside, Haiku en Limerick voor Apple Watch. MyChart heeft een open architectuur waardoor patiënten kunnen koppelen met externe e-healthsites of een pgo. Door de veelgebruikte standaarden (Blue Button, XDS en CCR/CCD, HL7, FHIR) te ondersteunen, zorgt EPIC voor aansluiting bij en met andere e-healthleveranciers en zorginstellingen.

Het MyChart patiëntendossier is essentieel in de Epic-softwaresuite en neemt een centrale rol in als middel om de patiënt te betrekken bij de zorg. Voor Epic zijn het epd en e-health dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Epic verwacht dat in de toekomst het gebruik van het patiëntportaal wordt uitgebreid met meer door de patiënt zelf ingevoerde gegevens en meer mogelijkheden voor de patiënt om zijn/haar gezondheid te monitoren. Het portaal wordt een assistent voor de patiënten die hen begeleidt en helpt hun gezondheidstoestand te monitoren, hen waarschuwt wanneer ze een zorgprofessional dienen te zien, en gemakkelijke toegang tot en communicatie met het ziekenhuis en andere zorgverleners verzorgt.

Medicore

Medicore kiest bewust voor een koppeling van patiëntparticipatie met Enterprise mobility: een geïntegreerd aanbod van een pgo met een zorgverlenersportaal, die beide real-time interacteren met het onderliggende Medicore epd. Het Wellbee-zorgverlenersportaal biedt de zorgverlener diverse functies die zelfsturing faciliteren en de mogelijkheid bieden digitaal en veilig te communiceren met cliënten. Cliënten kunnen via hun Wellbee-portaal afspraken maken en inzien, dossiers en medicatie inzien, input geven voor de behandeling, taken uitvoeren (zoals outcomeregistratie, dagboek bijhouden) en communiceren met de behandelaar. De behandelaar krijgt de mogelijkheid blended care aan te bieden via Wellbee. Medicore faciliteert met Wellbee de interactie, maar betrekt de inhoud zoals blended care-programma’s en outcomevragenlijsten van derde partijen. Het Wellbee zorgverlenersportaal wordt dit najaar geïntroduceerd. De Wellbee pgo volgt in 2018.

Medicore biedt tools voor het downloaden van het dossier, het inzien/maken van afspraken en diverse koppelingen met outcome- en blended care leveranciers, zoals Minddistrict. Deze tools worden geïntegreerd in Wellbee. Medicore is interoperabel. In principe zijn ze bereid om met alle e-health- en pgo-applicaties te koppelen, op basis van geldende standaarden zoals Medmij en HL7 FHIR alsmede op basis van afspraken die passen bij de ISO- en NEN-normeringen en privacywetgeving.

Nexus

Net als in 2015 blijft Nexus werken vanuit een open epd/ZIS waarbij de klant zelf of via een derde partij/leverancier portalen, apps of pgo aan patiënten of andere zorgverleners kan aanbieden.
Vanuit een open technische en functionele architectuur maakt men het bijvoorbeeld ook mogelijk om via webservices oplossingen te integreren en aan te bieden.
Concrete implementaties met bijvoorbeeld Funatic en Vital Health bevatten portalen of apps voor:

  • allerhande (on)gestructureerde informatie én documenten worden uit het epd opgehaald en getoond;
  • programma’s voor specifieke behandeling van patiëntengroepen, zoals COPD en Reuma;
  • online (combinatie) afspraken maken in de agenda functionaliteit;
  • ontsluiten van Nexus EFORMS (voor vragenlijsten, dagboeken, zelfmetingen, enzovoorts). De informatie wordt vanuit het portaal dan direct weggeschreven in het dossier.
  • gebruik berichten/takenservice waarbij interactie tussen patiënt en zorgverleners mogelijk is.

Nexus is sinds 2013 actief betrokken bij de totstandkoming van de standaarden die onderdeel zijn van ‘Registratie aan de Bron’. Zij conformeren zich aan de BGZ en de ZIB’s en daarmee dus ook aan de onderliggende standaarden, zoals SNOMED, LOINC en G-Standaard. Richting de toekomst zal Nexus de FHIR-profielen ondersteunen die in kader van MedMij ontwikkeld worden; hiervoor wordt al met hen samengewerkt.

Voor de epd-functionaliteit binnen instellingen heeft Nexus haar suite uitgebreid met onderdelen zoals medicatie, pdms, obstetrie en csa.

Met behulp van haar integratie- en webservices wordt gewerkt aan meer mobiele apps voor zorgverleners in combinatie met de Mobile Manager voor het beheer van de mobiele apparatuur en distributie en beveiliging van de apps. Voor uitgebreide (bijvoorbeeld regionale of lijn overstijgende) uitwisseling van informatie ondersteunt Nexus, middels het binnen het epd geïntegreerde product PEGASOS, ook de formaten HL7v2/v3 en IHE-profielen en PEGASOS kan daarbij zowel source, consumer als registry zijn.

Ontwikkelingen VIPP

Veel Nederlandse (algemene) ziekenhuizen zijn momenteel bezig projecten op te starten of uit te voeren met betrekking tot de implementatie en/of de juiste informatie tonen in portalen of pgo’s. Daarnaast ligt de focus van VIPP bij veel ziekenhuizen en instellingen op de implementatie van de standaarden, die deels nog in ontwikkeling zijn, zoals MedMij. Door de implementatie van de nodige standaarden zal informatieuitwisseling met de patiënt, tussen zorgverleners onderling en tussen patiënt en zorgverlener makkelijker worden. Nexus, Cerner en Medicore hebben concrete plannen om Medmij te ondersteunen.

Een andere uitdaging is het realiseren van goede koppelingen. Die zijn op dit moment belemmeringen die grootschalige implementaties voor de invoering van e-health ingewikkeld maken. Omdat een groot deel van Nederlandse ziekenhuizen zich heeft ingeschreven voor het VIPP-programma zullen deze belemmeringen worden aangepakt. Nexus, Epic, DXC en Cerner geven aan een open architectuur te hebben en in de toekomst steeds meer e-healthtoepassingen te willen integreren in het epd.

In dit kader is samenwerking met de epd-leverancier én samenwerking tussen ziekenhuizen onderling steeds belangrijker. Deze afhankelijkheid voor ziekenhuizen is nodig voor de realisatie van de VIPP-doelstellingen. Zodra in de epd’s, patiëntportalen en pgo’s meer standaarden worden toegepast, zal het makkelijker worden om in het patiëntportaal/pgo te beschikken over de functionaliteit om output van medische e-health-interventies toe te voegen. Chipsoft en Epic bieden vergaande epd/ZIS geïntegreerde portalen; zij zijn ook markleider met de meeste in productie zijde portalen in ziekenhuizen. De beweging om e-healthgegevens toe te voegen aan een patiëntportaal of pgo zal zeker ook na VIPP, december 2019, verder ontwikkelen. Met name Chipsoft, Cerner en Epic benoemen expliciet de mogelijkheden om meetgegevens toe te voegen in het portaal.

In deel 1 waren Cerner, Chipsoft en DXC aan het woord over hun plannen.

Joost Adams, Steven Bonnee, Aukje Houben en Antoon van Luxemburg, allen adviseurs bij M&I/Partners, adviseurs voor Management & Informatie.

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.