Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Professor Winter pleit voor medische supermarkt

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Zorgondernemer Loek Winter denkt dat de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuiszorg met sprongen vooruit kan gaan als medisch specialisten zich meer concentreren op specifieke behandelingen die zij vaker doen.
Professor Winter pleit voor medische supermarkt

Winter zegt dit tijdens zijn oratie op 11 oktober, waarin hij het ambt aanvaardt van hoogleraar Healthcare Entrepreneurship aan de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen.

Private financiering

Als ziekenhuizen zich op die manier beperken tot specifieke kernspecialismen en het aantal patiënten toeneemt dan stijgt de kwaliteit en dalen de kosten, stelt Winter. Hij denkt dat dit een potentiële kostenbesparing op kan leveren van ruim 4 miljard euro. Nu is anderhalf procent van de ziekenhuiszorg privaat gefinancierd. Dat is een omzet van 350 miljoen. Winter schat in dat veel meer van de zorg privaat is te financieren. Hij verwacht dat dit in de toekomst spectaculair zal groeien: “Ik schat in dat dit kan oplopen tot 25 procent van de ziekenhuiszorg. Dat is een omzet tussen de vier en acht miljard.”

Medische supermarkt

Winter is een groot voorstander van de medical mall, de medische supermarkt. Hierin wordt de klassieke ziekenhuiszorg, zoals verloskunde en spoedeisende hulp, gecombineerd met de zorg in kleine gespecialiseerde ‘focusklinieken’. Klinieken die heel goed zijn in één type behandeling. Daardoor ontstaat er een nauwe band tussen het traditionele non-profit ziekenhuis en de for-profit zorginitiatieven die in zelfstandige behandelcentra worden ontwikkeld. In de medical mall wordt de patiënt steevast snel, vakkundig en goedkoper geholpen. Net als in warenhuizen kan het ook leuk zijn in de medische supermarkt, waar je op gezondheidsgebied van alles kunt krijgen, zo meent Winter.

Leidinggevenden

Een andere manier om te besparen, is snijden in het aantal managers. Winter: “In de zorgsector lopen 70.000 leidinggevenden rond. Dat aantal moet met de helft worden teruggebracht. Nog eens de helft daarvan moet straks uit ondernemers bestaan.” Winter is zelf eigenaar van de MC Groep in Lelystad, Emmeloord en Dronten en van een keten diagnostische centra. (Zorgvisie-Eric Bassant)

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

10 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. specialisten zijn al behoorlijk gespecialiseerd met 5-6 jaar opleiding. We hebben juist veel meer allrounders nodig met al die oudere patienten met hun meervoudige ziektes, maar ook minder managers inderdaad. Winter’s oplossing leidt eerder tot veel meer overbodige, maar wel efficient uitgevoerde zorg. Heeft er bij Nijenrode wel iemand verstand van de zorg?

  3. Helaas neemt Winter zelf niet genoegen met een maatschappelijk rendement… maar verrijkt zich met waarschijnlijk torenhoge managementvergoedingen……specialisatie kan…maar als patiënt wil je ook een one-stop-shop… een ziekenhuis waar alles kan… owja..net als een supermarkt waar je alles kan halen…Dhr. Winter richt zich op goedkope behandelingen die in het ziekenhuis eigenlijk nog goedkoper kunnen….hij haalt de krenten uit de pap…1e lijns diagnostiek krijgen ziekenhuizen maar 50% vergoed…maar verzekeraars betalen bij hem graag 100%…wordt eens wakker

  4. je hebt toch ook een aantal “full service ziekenhuizen” nodig? wat moet er anders met patienten met veel aandoeningen tegelijk? een “focuskliniek” zal bijvoorbeeld niet zomaar een grote operatie kunnen doen bij een cardiaal en pulmonaal belaste patient zonder goede cardiologen en longartsen in huis.

  5. 100 % eens met Loek Winter en de niet voor tweeërlei uitleg vatbare toelichting van Peter de Wit .
    Met ruime en brede ervaring in het bedrijfsleven o.a. op het gebied van commerciële dienstverlening heb ik getracht een functie in De Zorg te bemachtigen. Ik trof in mijn zoektocht een zichzelf beschermende “Toplaag aan” waar het “old boys network” in het bedrijfsleven een puntje aan kan zuigen!

  6. De heer Winter preekt voor eigen parochie.
    Wanneer hij zich geen zorgen behoeft te maken over de kwalitatieve en financiële consequenties kan je het je permitteren om te roepen wat hij doet.
    Ik neem aan dat hij als bijzonder hoogleraar zich wat meer gaat beseffen dat wat hij roept ook met harde feiten onderbouwd moet zijn. Maar dat zal wel erg moeilijk voor de heer Winter worden.

  7. Ik maak me zorgen bij dit soort plannen over mensen met co-morbiditeit, wat tegenwoordig als gevolg van de vergrijzing steeds vaker voor zal komen. Direct voorbeeld uit mijn omgeving: oudere man krijgt het enkele dagen na een flinke val benauwd en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Cardioloog constateert hartproblemen, longarts constateert longontsteking en geriater merkt op dat de man verwart is. Pas na twee weken wordt alsnog een foto van de rug gemaakt en constateert men een breuk in de ruggewervel. Geen van de specialisten heeft met de ander gesproken.Dit gebeurt in een algemeen ziekenhuis waar alle specialismen breed aanwezig zijn. Als het dan al niet lukt om zorg te coordineren, dan lukt dat zeker niet bij sterk gespecialiseerde centra. Ik ben niet tegen specialisatie, maar vind wel dat er veel aandacht moet komen voor coordinatie van zorg, waardoor tunnelvisie wordt voorkomen.

  8. En dan hoop ik maar dat de specialisten zich niet minder concentreren op hun patienten maar tijd en energie om goed te luisteren, dat voorkomt ook een tunnelvisie. Dus niet meer CASUS behandelen maar meer MENSEN. De bureaucratie komt door onnodig risicomijdend hoger management dat dirigeert en delegeert zonder goed te luisteren en echt op de werkvloer staan. De hogere managers zouden eens undercover verpleeghulp moeten worden in het (eigen) ziekenhuis maar helaas zijn ze daarvoor te arrogant en hebben een te hoge eigendunk.

  9. Alhoewel Specialisatie, lateralisatie en concentratie niet het een en hetzelfde zijn heb ik recent als huisarts alleen maar de nadelige gevolgen hiervan ondervonden: geen kwaliteitstoename, maar juist kwaliteitsverlies, minder toegankelijkheid, fragmentatie, gedemotiveerd personeel en ook specialisten die een verlies van samenhang zien. Er is ook een studie in zweden die aantoont dat kleinere ziekenhuizen niet onder hoeven te doen voor academische ziekenhuizen. Het verschil in kwaliteit was eerder toe te schrijven aan een leer-effect. Dus om nu in Nederland alles overhoop te gooien en kwaliteit te verlagen omwille van de hypotheses van ambtenaren en ambitieuze entrepreneurs? Men kan beter streven naar plattere organisaties van goed getraind en gemotiveerde specialisten en professionals. Daarvoor hoef je niet alles te slopen. Sloop wel het management en vervang wel het resterend management door entrepreneurs; overigens iets dat 4 jaar geleden al door anderen is geopperd.

  10. jammer van de suggestieve kop, al wordt die in de inleiding meteeen gecorrigeerd. ik hoop dat de oratie van Loek Winter dieper graaft dan het commerciële belang, dat hij volgens dit bericht lijkt te verwoorden.
    met name hoop ik dat hij in wil gaan op twee nadelen van de verregaande specialisatie, die hij voorstaat. het eerste is de spreiding van het aanbod, die door concentratie wel degelijk onder druk zal staan en adequaat moet worden opgevangen door de eerste lijn. het tweede is het risico dat te vergaande specialisatie tunnelvisie bij de betrokken specialisten tot gevolg heeft, waardoor andere medische opties buiten beeld raken. ook dit kan de eerste lijn voor rare verrassingen plaatsen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.