Organisatie extramurale hulpmiddelen te complex en onduidelijk’

De IGJ ontvangt regelmatig klachten over extramurale medische hulpmiddelen. Het huidige systeem is te complex, wat leidt tot risico’s en incidenten. Dat blijkt uit onderzoek van NIVEL en het VUmc.
ouderenzorg, extramurale hulpmiddelen,
Fotalia

Gemeenten en zorgverzekeraars dragen verantwoordelijkheid van de kwaliteit van verstrekte hulpmiddelen. ‘De IGJ ontvangt regelmatig klachten. Dit vormde voor hen aanleiding om nader onderzoek te laten doen’, aldus onderzoeker Martine de Bruijne. De onderzoekers constateren dat de borging van kwaliteit en veiligheid nog niet goed is geregeld. Rolstoelen en tilliften zijn in het onderzoek als uitgangspunt genomen.

Complex systeem

Hoewel het aanvragen van een hulpmiddel vaak probleemloos verloopt, ervaren de gebruikers het proces daarna als problematisch en onduidelijk.  ‘Gebruikers van de hulpmiddelen ervaren het systeem als te complex’, constateren de onderzoekers. De grootste knelpunten zijn het gebrek aan kennis, communicatie

0
173

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie Rapporten?

De Zorgvisie rapporten zijn exclusief voor onze Zorgvisie Compleet abonnees. Wilt u ook alle rapporten kunnen lezen? Meld u aan voor een Zorgvisie Compleet abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Compleet abonnement? Log dan hier in

Rapport informatie

Rapport naam:
Kwaliteitsborging van extramurale medische hulpmiddelen
Sector:
Ouderenzorg
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
NIVEL, VUmc
Auteur:
Mol, T.I., Verweij, L., Bruijne, M.C. de
Aantal pagina’s:
44

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.