‘Gemeenten maken het mantelzorgers expres moeilijk’

Gemeenten houden nauwelijks rekening met de behoeften van mantelzorgers. Veel mantelzorgers weten niet dat ze “het” zijn en dat ze recht hebben op respijtzorg. Uit vrees voor een onbeheersbare hulpvraag, kopen de gemeenten geen respijtzorg in of hanteren zij lange procedures.
Gemeenten mantelzorgers respijtzorg
i-Stock
RAPPORT

In veel gemeenten komt respijtzorg

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Rapport ‘Aanjager respijtzorg’
Sector:
Overig
Soort:
Advies
Afkomst:
Respijtzorgaanjager Clémence Ross
Auteur:
Clémence Ross
Aantal pagina’s :
40
Verschijningsdatum:
4 februari 2020
Link naar rapport:
Aanjager respijtzorg
Samenvatting:

Respijtzorgaanjager Clémence Ross kreeg als opdracht: onderzoeken waarom vraag en aanbod van respijtzorg niet goed op elkaar aansluiten. Haar conclusie is dat mantelzorgers onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden voor respijtzorg waarvoor zij in aanmerking komen. Gemeenten kennen op hun beurt de behoeften van de mantelzorgers niet.

Bevindingen

  1. Er wordt te veel vanuit aanbod gedacht en er is te weinig aandacht voor de behoefte van de mantelzorger.
  2. De toegang tot respijtzorg in het sociale domein is onvoldoende. Wachtlijsten en administratieve procedures zijn grote belemmeringen.
  3. Verbinding sociaal domein met zorgdomein is onvoldoende.
  4. Knelpunten zijn bekend en veel besproken.

Kernpunt: het sociaal domein is uit positie. Wmo-functionarissen gaan regelgeving centraal stellen en richten zich primair op de beoordeling of een ondersteuningsvraag bij de regels past.

Aanbevelingen

  1. Toegang tot respijtzorg moet beter: respijtzorg kan in Nederland veel meer mantelzorgers helpen wanneer de toegang vanuit het sociaal domein verbetert. Gemeenten zouden in samenspraak met zorgprofessionals meer moeten investeren in passende respijtvoorzieningen op basis van behoeften van mantelzorgers en minder in een belastende en bewerkelijke toegang.
  2. Richten op behoefte doelgroepen. Met een sterkere gerichtheid op de behoefte van doelgroepen komen gemeenten beter in positie om met zorgaanbieders en verzekeraars arrangementen te maken met een evenwichtige verdeling van kosten en opbrengsten.
  3. Overwinnen van obstakels uit regelgeving met vier wetten. Niet alleen vanuit het sociaal domein, ook partijen in het zorgdomein moeten de aandacht voor mantelzorgers vergroten en meer investeren in samenwerking met de lokale voorzieningen van het sociaal domein. Zorgverzekeraars moeten dit bevorderen en capaciteit vrij maken.
  4. Goede voorbeelden in waaier gebruiken. In het rapport staan vele aanbevelingen en voorbeelden die aanknopingspunten kunnen bieden voor iedereen die respijtzorg voor mantelzorgers wil versterken.
  5. Respijtzorg zal vooral in de praktijk verder moeten worden versterkt. Verbetering kan worden bereikt wanneer een onafhankelijke partij zichtbaar maakt wat mantelzorgers in de betreffende gemeente nodig hebben en wat de belemmeringen zijn die zij moeten overwinnen om respijtzorg te krijgen.
  6. Drie acties die de versterking van respijtzorg in Nederland verder kunnen versnellen:
    1. Onderzoek en bewijsvoering: het ministerie is voornemens onderzoek te doen naar het niveau van mantelzorgondersteuning in gemeenten, daarnaast verdient het aanbeveling een maatschappelijke businesscase te maken die de opbrengst van goed toegankelijke respijtvoorzieningen zichtbaar maakt. Dit geeft gemeenten en verzekeraars argumenten en handvatten voor een betere toeleiding naar respijtzorg.
    2. Verspreiding van informatie over de ontwikkeling van respijtzorg in Nederland ondersteunt het aanjagen van verbetering. MantelzorgNL kan een belangrijke rol vervullen in het overdragen van de missie en goede voorbeelden van oplossingen voor een effectieve inzet van respijtzorg.
    3. Verbetering van respijtzorg op lokaal niveau. De inzichten en beweging die de landelijk respijtaanjager in gang gezet heeft moeten worden opgevolgd door lokale respijtaanjagers. In regio’s trekken zij samen op in het gesprek met verzekeraars.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.