KPMG: ‘Samenhang en juiste infrastructuur ontbreekt bij digitalisering zorg’

In Nederland is veel aandacht voor het bevorderen van de digitale communicatie in de zorg. Maar de veelheid en verscheidenheid van programma’s leveren een ingewikkeld geheel op. Zo zijn onder meer de rollen van partijen niet duidelijk, ontbreekt er een masterplan en liggen er standaarden klaar die niet worden geïmplementeerd.
iStock
RAPPORT

Dat concludeert onderzoeksbureau KPMG in

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Outcome-doelen in kaart
Sector:
Overig
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
KPMG
Auteur:
Leden van het Informatieberaad Zorg
Aantal pagina’s:
80
Verschijningsdatum:
15 oktober 2018
Link naar rapport:
Outcome-doelen in kaart
Samenvatting:

In 2014 werd het Informatieberaad opgericht om afspraken, standaarden en voorzieningen te maken en te bewaken voor een duurzaam informatiestelsel in de zorg. Dit is nodig om zorggegevens veilig en betrouwbaar te kunnen delen. Het Informatieberaad is een bestuurlijke samenwerking tussen zorgpartijen en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en formuleerde de zogenoemde ‘outcome-doelen.’ De doelstellingen behelzen het vergroten van de medicatieveiligheid, het ontwikkelen van een persoonlijke gezondheidsomgeving, gestandaardiseerde informatie-uitwisseling en het eenmalig vastleggen en hergebruik van gegevens. Het realiseren van de outcome-doelen blijkt echter een complexe opgave. Zo zijn onder meer de rollen van partijen niet duidelijk, ontbreekt er een masterplan en liggen er standaarden klaar die niet worden geïmplementeerd.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.