Zo kun je meer zorg leveren buiten het ziekenhuis

Om problemen als de groeiende zorgvraag, de almaar stijgende kosten en het nijpende personeelstekort het hoofd te bieden, moet meer zorg buiten het ziekenhuis geleverd worden. Dat kan ook, concludeert accountantskantoor KPMG. Na een internationale analyse zetten ze de voorwaarden daarvoor op een rij. De analyse komt met een waarschuwing: de verschuiving krijgt momenteel onvoldoende aandacht.
Virtueel Ziekenhuis
Foto: NicoElNino/Getty Images/iStock
RAPPORT

Er zijn grote verschillen tussen

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Delivering healthcare services closer to home: an international look at out of hospital community-based healthcare services
Sector:
Ziekenhuis
Soort:
Advies
Afkomst:
KPMG
Auteur:
Gary Belfield, Anna van Poucke
Aantal pagina’s :
21
Verschijningsdatum:
30 januari 2020
Samenvatting:

In het rapport worden de gezondheidszorg van tien landen doorgelicht. In alle landen staat het zorgstelsel onder druk en probeert men zorg buiten het ziekenhuis te organiseren. Uit de succesvolle voorbeelden hiervan, destilleren de KPMG-analisten de volgende conclusies en aanbevelingen:

  1. Stel gemeenschapsgerichte zorg buiten het ziekenhuis centraal in alle plannen die ontwikkeld worden. De kwaliteit en coördinatie van de zorg moet prioriteit krijgen, boven het oplossen van organisatorische problemen. Dat geldt voor alle betrokkenen, zoals beleidsmakers, geldschieters en zorgprofessionals.
  2. Zorg buiten het ziekenhuis kan tegelijkertijd de ervaring van de patiënt verbeteren, het systeem ontlasten en de kosten drukken. Succesvolle voorbeelden hiervan voldoen aan de volgende voorwaarden:
    – Ze zijn doorgaans gericht op een specifieke groep patiënten
    – Ze betrekken de patiënten actief bij de zorg
    – Ze beperken de versnippering van de zorg
    – Ze ondersteunen en trainen het zorgpersoneel
    – Ze benoemen hiaten in de zorgverlening
  3. Leg de nadruk op samenwerken en coördineren. Om kwaliteitszorg buiten het ziekenhuis te leveren, moet je multidisciplinaire teams samenstellen uit een breed palet van zorgprofessionals. Train en ondersteun hen ook en zorg voor medisch-specialistische input. Zij moeten uiteindelijk samenwerken en breed kijken naar de behoeften van de patiënt.
  4. Zorg voor een sterke eerstelijn, dat leidt tot betere zorg, lagere sterftecijfers en lagere zorgkosten. Eerstelijnszorg kan een sleutelpositie vervullen in het coördineren van de zorg voor patiënten met een diverse zorgvraag.
  5. Geef patiënten een actieve rol in hun eigen zorgproces, waardoor ze zelf meer verantwoordelijkheid en regie kunnen nemen. Maak daarnaast gebruik van vrijwilligers en organisaties die al een bijdrage leveren aan de zorg in de gemeenschap.
  6. Weeg zorgvuldig af in welke technologie en welke systemen je investeert en omarm vooral bewezen techniek. Digitale hulpmiddelen zijn van doorslaggevend belang om efficiënt zorg buiten het ziekenhuis te leveren. Ze kunnen bijvoorbeeld kijken naar succesvolle voorbeelden van online communicatie en datagebruik om bepaalde groepen patiënten te identificeren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.