Rasu Shrestha: ‘De meeste startups hebben haast, maar de zorg niet’

De Amerikaanse radioloog en ict-goeroe Rasu Shrestha was op uitnodiging van Lucien Engelen bij de opening van de e-healthweek. Europa loopt voorop in het betrekken van eindgebruikers bij e-health, vindt hij.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Lucien Engelen en Rasu Shrestha

‘De meeste startups hebben haast, maar de zorg niet.’ Dat zegt radioloog Rasu Shrestha, de chief strategy officer van Atrium Health, het zorgconglomeraat dat in de Amerikaanse staten North en South Carolina zijn thuisbasis heeft.

‘Er is wat dat betreft sprake van een botsing van culturen’, vervolgt Shrestha. ‘In de zorg doen we de zaken op een beproefde manier, overigens vaak op goede gronden. We denken goed na voordat we medisch handelen. Evidence-based richtlijnen en protocollen zijn de basis van ons werk. We nemen geen risico’s, want een verkeerde beslissing kan het verschil uitmaken tussen leven en dood.’

‘Startups hebben een heel andere mindset. Zij zijn vernieuwers en willen de zaken op een nieuwe manier aanpakken. En ook dat is hard nodig. Ik zie het daarom als mijn opdracht om de werelden van de zorg en de innovatie met elkaar te verbinden. Zodat we er allemaal beter van worden.’

Lucien Engelen

Rasu Shrestha was als chief strategy officer van Atrium Health (65.000 medewerkers, 50 ziekenhuizen, jaaromzet 12 miljard dollar) aanwezig tijdens de opening van de e-healthweek in Den Haag. De uitnodiging kwam van het organiserende ICT&Health, het ministerie van VWS en Lucien Engelen. Deze laatste stapte onlangs over van het REshape Center van het Radboudumc naar het Center for the Edge van adviesbureau Deloitte, waar hij de functie bekleed van Global Strategist Digital Health.

Shrestha vervolgt: ‘De zorg is een aparte wereld, dat weten we allemaal. Er werken veel toegewijde vakmensen, en die zijn ook nodig. Maar veranderen vindt men lastig. Iedereen wil innoveren maar niemand wil veranderen. Terwijl dat toch moet. De wereld krijgt een ander aanzien. Patients have already checked out Dr. Google before they see Dr. Shrestha.’

‘De tijd van het paternalisme, dat zolang gebruikelijk was in de zorg, is voorbij. We moeten naar echte samenwerking toe. Uitleggen waarom we iets doen. Dat verbetert niet alleen de kwaliteit van de zorg maar het verkleint ook de kans op de juridische procedures waar we in de VS zoveel last van hebben. Als je werkelijk contact legt met je patiënt, dan zal hij of zij niet zo snel naar de rechter stappen. Omdat je echt contact hebt met elkaar.’

Shrestha over eindgebruikers

Wat dat contact met de patiënt betreft kijkt Shrestha met belangstelling naar de ontwikkelingen in Europa en in Nederland. ‘Jullie zijn in een aantal opzichten verder dan wij,’ zegt hij. ‘Wat jullie bijvoorbeeld goed doen, is het betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van e-healthproducten en -diensten. Dat is hard nodig, maar in de Verenigde Staten wordt dat nog te weinig begrepen. Daarin hebben we een flinke slag te slaan.’

Challenge the status quo. Dat is het devies van Shrestha. ‘In mijn vakgebied, de radiologie, hebben we de stap van analoog naar digitaal al vroeg gemaakt. Algoritmes en artificial intelligence helpen ons bij het maken van behandelplannen en het maken van medische beslissingen.’

‘Dat is goed, en dat moeten we verder ontwikkelen. Maar waar het uiteindelijk om gaat, is niet zozeer ziekten genezen – al blijft dat belangrijk – maar het bevorderen van welzijn. Niet zozeer meer jaren toevoegen aan ons leven maar leven toevoegen aan onze jaren. Wat mij betreft is dat de belangrijkste uitdaging voor de techniek in de zorg.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.