Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Recruitmentteam VUmc succesvol met social media

Peter kloppenburg
Meer sollicitaties, snellere doorlooptijd en lagere kosten. Het Amsterdamse VUmc maakt sinds april 2010 gebruik van een recruitmentteam dat onder andere social media inzet voor de werving van nieuwe personeelsleden.
Recruitmentteam VUmc succesvol met social media

“De methode waarbij medewerkers zonder wervingsknowhow vacatures plaatsen in standaard gekozen printmedia of op een vacaturewebsite werkt niet”, zegt Laura Baselaar, manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie van het VUmc. Voor de start van het recruitmentteam wierf ieder afdelingshoofd in het VU zijn eigen personeel, maar een gespecialiseerd team is volgens Baselaar van toegevoegde waarde. “In eerste instantie werd er sceptisch gereageerd op een recruitmentteam, maar nu kunnen ze niet meer zonder ons.”

Resultaten

Baselaar somt de resultaten van het team op: “In acht maanden tijd hebben we 1,1 miljoen euro bespaard op de totale wervingskosten, de doorlooptijd is gehalveerd, we bereiken moeilijke doelgroepen en het aantal open sollicitaties is toegenomen met zestig procent. Onlangs hebben we alle opleidingsplaatsen én diverse gespecialiseerde verpleegkundige vacatures vervuld. Enkele afdelingen zijn daarmee na lange tijd weer compleet. Er is nog steeds ruimte voor verbetering op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, maar sinds april 2010 hebben we grote stappen gemaakt.”

Verschillende kanalen

Het recruitmentteam van het VUmc gebruikt diverse socialmediakanalen: Twitter, Facebook, Hyves, een speciale LinkedIn-careerpage en belangstellenden kunnen op YouTube kijken wat de functie precies inhoudt. De recruiters kijken specifiek naar wat er nodig is om een bepaalde vacature te vervullen. Daarnaast is elke recruiter individueel actief op social media. “Zij zijn specialist geworden in bepaalde functiesegmenten en arbeidsdoelgroepen. Ze matchen de specifieke doelgroepkanalen en socialmediaplatforms bij de betreffende doelgroep en vacature. Hun Tweetdeck staat non-stop aan: om hun doelgroep te monitoren en om ermee in contact te blijven. Sollicitanten kunnen ook direct chatten met een recruiter via de werkenbijsite van VUmc. Wij willen een actieve vorm van recruitment en arbeidsmarktbenadering waarbij direct contact mogelijk is. Een week wachten op antwoord, dat wil de sollicitant niet meer. Het komt nu vaker voor dat een sollicitant chat met een recruiter en dat nog diezelfde dag de sollicitatie binnen is en behandeld wordt.”

Interne training

Deze maand start het VUmc intern met een pilotworkshop social media. De recruiters leggen daarin aan managers en medewerkers van de afdelingen uit hoe social media gebruikt kan worden om personeel te werven. “Managers hebben ook een groot netwerk, juist binnen hun vakdiscipline. Zij zijn bij uitstek geschikt om hun eigen vacatures te delen en te promoten binnen hun netwerk. De meest duurzame indiensttreders zijn toch nog altijd de via-viacontacten. En een werkzoekende vindt het fantastisch om juist door een vacaturehouder bericht te worden over de vacature. Recruitment en medewerkers vullen elkaar op deze manier aan om toekomstige collega’s aan te spreken. Wel zullen we via de workshops eerst nog goed toelichten hoe social media hiervoor in te zetten.”

Laat artsen twitteren

“Vaak wordt gedacht dat vooral de bestuurders aanwezig moeten zijn op bijvoorbeeld Twitter, maar juist artsen, onderzoekers en medisch personeel zouden vaker actief moeten zijn op social media”, pleit Baselaar. “Dat is veel interessanter voor de werkzoekenden. Artsen en onderzoekers kunnen goed laten zien wat ze doen, wat hun werk inhoudt en waar ze voor staan, welke mooie onderzoeken zijn gepubliceerd, in welke vakgroepen ze zitten en bij welk congres of forum ze aanwezig en aanspreekbaar zijn. Ik hoop dat die ontwikkeling zich voortzet.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

VUmc werkt mee aan Europese opleiding palliatieve zorg

‘Social media is bij ons niet meer weg te denken’

Zorgvisienieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.