De NZa wil hiermee de transparantie in de zorg vergroten. De autoriteit meent dat consumenten recht hebben op informatie over de zorg die wordt geboden, de kwaliteit van de zorg, de prijzen die zij moeten betalen en de wachttijden voor de zorg.
Vrije interpretatie voorbij
Zorgaanbieders moeten zich ook nu al houden aan de wettelijke regels voor informatieverstrekking aan consumenten. Het richtsnoer van de NZa maakt deze regels concreter zodat consumenten en zorgaanbieders ondubbelzinnig weten welke informatie minimaal moet worden verstrekt en aan welke eisen deze informatie moet voldoen. Vrije interpretatie van de wet- en regelgeving is hiermee voorbij. Zo moeten zorgaanbieders onder andere aangeven wat zij aan zorg- en dienstverlening leveren en wat niet. Ook moet duidelijk zijn welke zorg- en dienstverlening verzekerd is en voor welke diensten moet worden bijbetaald.
Patiëntenorganisaties
De NZa verwacht dat patiëntenorganisaties nadrukkelijk zullen beoordelen of de informatie, bijvoorbeeld op websites of in brochures van zorgaanbieders, voldoet aan de eisen van de consument. Met name het aspect vergelijkbaarheid van de informatie zal nog de nodige actie van zorgaanbieders vergen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees meer:
Richtsnoer informatievesrtrekking zorgaanbieders (PDF)
Lees ook:
Huisartsen en fysiotherapeuten ontwikkelen richtlijn informatie-uitwisseling
Week 23: Informatiedruk
Zorgvisie nieuwsbrief
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.