Schippers: administratie zit artsen in de weg

Minister Schippers wil de administratieve lasten van artsen verlagen. 'Wat ik heel graag wil, is een grote dereguleringsslag. De administratie zit artsen in de weg', aldus de minister van VWS.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Schippers: administratie zit artsen in de weg

Ze geeft aan dat het terugdringen van de bureaucratie een ‘moeilijk traject’ is. Schippers deed haar uitspraak op het congres ‘Samen beslissen in de spreekkamer’ dat Zorgvisie heeft georganiseerd in samenwerking met de Federatie Medisch Specialisten en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie.

Voorhoede van specialisten

De minister wil dat medisch specialisten en patiënten elkaar zien als partner bij de besluitvorming over een behandeling. ‘De samenleving is veranderd. Samen beslissen is meer dan een omgangsvorm. Het betekent beter kijken naar de persoon die tegenover je zit’, aldus Schippers. De voorhoede van specialisten en patiëntvertegenwoordigers maakt zich sterk voor ‘shared decision making’

12
70

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

12 REACTIES

  1. Mooie woorden die helaas in de prakt zeer schaars terug te vinden zijn. Marktwerking, productie, lopende band.. Hoezo tijd van de arts voor de patiënt in het Ziekenhuis. En al die emoties leiden maar af en kosten tijd. Dat zou de verpleegkundige toch wel kunnen doen?

  2. Lees alle reacties
  3. ‘window dressing’, noemen de Engelstaligen dit. met het departement negeert de minister signalen van deze marktpartij dat het georganiseerde wantrouwen waarmee de introductie van marktwerking in de zorg gepaard gegaan is, de voornaamste oorzaak is van de administratieve lasten. en dat pogingen van de sector om dit probleem met administratieve ondersteuning te verhelpen door de financiers zijn afgeschoten, omdat betaalbaarheid voor de belastingbetaler belangrijker is dan het leveren van zorg aan de verzekerden die zorg nodig hebben.
    en straks zal de minister zeggen, dat zij de administratieve controle door de zorgverzekeraars (en de ACM) niet in de hand heeft.

  4. Verantwoording aan jezelf (bedrijfsvoering) maar vooral aan wisselende eisen van verantwoording aan derden (zorgverzekeraars, NZa, IGZ, patiëntenfederaties, Vektis, zorgkantoren,…) zorgt voor een al maar groter wordende administratieve last bij medische en paramedische professionals. Definiëren van welke verantwoording echt gewenst/noodzakelijk is (en dan graag uniform….) zou een goede start zijn. Daarnaast professionals laten doen waar ze goed in zijn bijvoorbeeld een MBO opgeleide administratief medewerker (aflopen jaren fors op bezuinigd met het oog op ‘automatisering’) die de medische professional ondersteunt zodat deze meer tijd en ruimte heeft om te communiceren met de zorgvrager. De zorgvrager krijgt zo meer informatie (of ruimte voor interactie) wat helpt inzicht en participatie van die zorgvrager en/of diens naasten te vergroten.

  5. Sinds de marktwerking zitten er nog 12 anderen ( vecozo telepsy itbureau dbc onderhoud etc)aan de tafel wanneer patient bij de dokter is. Die kosten geld tijd en vooral administratie. Een uur zorg voor de marktwerking kostte 10-15 max administratie; nu 30 minuten. Het systeem maakt de zorg duur. De 2 +3 de lijn worden fors afgebouwd de 1 ste lijn niet passend uitgebreid. Vrijgevestigden krijgen wurgcontracten die zouden nu gemakkelijk dit gat kunnen in de GGZ kunnen opvangen.Transparantie???Moet je eens kijken in de SGGZ: zoveel verschillende tarieven! 2 cent verkeerd invullen Achmea betaalt niet uit mag de hele riedel weer opnieuw beginnen. waarom niet houden aan NZA tarieven en daar de % vanaf houden dat levert transparatie op!! DSW die schaatsers sponsort van mijn geld. De hele regeling is geen marktwerking maar georganiseerde kartelvorming olv van….

  6. Misschien getuigt het van meer eigen verantwoordelijkheid, als de minister laat onderzoeken welke inhoud de administratie van een arts moet, en mag hebben. De huisartsen ervaren de eisen van de zorgverzekeraars als een te zware belasting. Het lijkt effectiever als het ministerie als bemiddelaar optreedt, en kijkt wat beperkt noodzakelijk is, in plaats van de lasten, en uiteindelijke oplossing aan de ongelijke positie van medici en zorgverzekeraars over te laten. Dit leidt zeker tot onnodige en gebruikelijke bureaucratie, en hieruit volgend, overbodige irritaties . Dit blijkt nu het grote probleem, de minister is te vrijblijvend bezig.

  7. Ik zie dit als een oproep om met voorstellen te komen om registratielast te verminderen. Registratie maakt niet alleen de zorg duurder maar zit ook innovatie in de weg. Daar schreef mijn collega laatst ook een blog over op Zorg en welzijn (Regelwaanzin doodt innovatie). http://www.zorgwelzijn.nl/GGZ/Opinie/2015/2/Regelwaanzin-doodt-innovatie-1713486W/
    En dan in Den Haag niet schrikken als we gaan doorpakken met echt innovatieve oplossingen!

  8. Registreren van verricht werk is goed voor beheersen van de interne bedrijfsvoering. Toezicht is alleen nodig op veiligheid en effectiviteit van de behandeling. Nu wordt overal op gecontroleerd, behalve op het meest belangrijke, is het doel behaald, ofwel is de patient voldoende beter af of genezen.

  9. De minister lijkt vooral te reageren op de berichten in de media: artsen melden dat de bureaucratie en administratieve last zwaar ten koste gaat van de zorg zelf en schippers vindt dat het minder moet. De minister vergeet voor het gemak even dat ze zelf voor een groot deel verantwoordelijk is voor de ontstane bureaucratie. Het zou haar sieren als ze dat ook eens toegaf, maar dit lijkt wel een onmogelijkheid in de politiek (zie ook Van Rijn en het PGB drama).

  10. Samen beslissen? Patienten eisen (!!!) tegenwoordig al bepaalde behandelingen terwijl ik iets anders adviseer. Hoe zit het dan met mijn positie op het moment dat er een complicatie optreedt die ik dmv een andere behandelwijze nou net had willen voorkomen? Volgens mij ben ik dan degene die daarvoor aansprakelijk is, want: ‘dokter, u had beter moeten weten’ en ‘in alle onderzoeken wordt afgeraden om het zo te doen’…… Dat is wat de experts zullen zeggen bij een zaak.
    Lekker (NOT!!!)

  11. De administratieve belasting en ‘shared decision making’ (SDM) zijn twee heel verschillende onderwerpen. Ze hebben weliswaar als raakvlak dat ze beiden tijd kosten, maar SDM valt niet onder de administratieve belastingen.
    Daarbij zal de administratieve belasting voor de niet-institutionele zorgaanbieders al wezenlijk verminderen als Nederland (weer) een single, publieke zorgverzekeraar krijgt. (Waarvoor nog meer, wegende argumenten zijn; zie https://gezondezorg.org/een-zorgverzekeraar.)
    Wat wel een goed idee van de politiek is (de vorming [semi]private zorgverzekeraars was dat niet) is uitkomstfinanciering. Waarbij verheugend is dat een bijna unanieme Tweede Kamer achter de desbetreffende motie van eind 2011 stond. En er is op dit vlak meer goed nieuws te melden: de realisatie ervan is een stuk eenvoudiger dan het lijkt. Zie daarvoor https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.