Sensire voert grootschalig reputatieonderzoek uit

Zorgorganisatie Sensire laat voortaan om de twee jaar reputatieonderzoek uitvoeren. Volgens bestuurder Maarten van Rixtel van Sensire wordt het voor instellingen in de langdurige zorg steeds belangrijker om te weten wat de stakeholders van je vinden als zorgaanbieder.
Sensire voert grootschalig reputatieonderzoek uit

Het wordt steeds belangrijker voor zorgorganisaties om te weten hoe verwijzers en stakeholders over de instelling denken. Het is vanwege de overheveling van AWBZ-functies naar de Wmo bijvoorbeeld belangrijk te weten wat gemeenten denken over de zorgorganisatie. Dit geldt om andere redenen ook voor lokale ziekenhuizen, zorgkantoren, opleidingsinstellingen en zelfs voor concurrenten. Van Rixtel schakelde in 2010 het bureau voor reputatie- en crisismanagement van Christina Bierma (CB) in voor een onderzoek. Sinds vorige maand stuurt hij op basis van de onderzoeksuitkomsten uit het rapport van CB. “We zijn erg tevreden over de kwaliteit van het onderzoek en willen dit voortaan iedere twee jaar herhalen.”

Motivatie van verwijzers

“Hoofddoel van het onderzoek was inzicht krijgen in de motivatie van verwijzers in relatie tot wat ze van Sensire vinden”, vertelt Van Rixtel. “We wilden na een moeilijke periode weten hoe er over ons gedacht wordt en wat we kunnen verbeteren in de relatie.” Sensires onderzoek is gebaseerd op het reputatiemeetinstrument dat CB speciaal voor zorgaanbieders ontwikkelde aan de Erasmus Universiteit. De uitkomst blijkt positief te zijn en het heeft Sensire veel extra informatie over haar stakeholders opgeleverd. De stakeholders vinden Sensire een herkenbare en betrouwbare partner. Interessanter zijn de verbeterpunten. “Bijvoorbeeld dat binnen een gemeente ambtenaren heel anders over ons denken dan wethouders. Sensire gaat in de zomer aanbesteden bij een aantal gemeenten. De nieuwe inzichten gebruiken we om ons contact en dienstverlening verder te verbeteren.”

Aandacht vragen

Een andere eyeopener voor Van Rixtel was dat de bekendheid van het kleinschaligheidsproject van Sensire minder groot was dan hij dacht. “We zijn al twee jaar bezig met kleinschalige teams in de wijk. Maar het blijkt dat dit nog niet overal is aangekomen. Je moet hier constant via de juiste kanalen aandacht voor vragen.” Ook het gegeven dat men moeite heeft met de vele wisselingen in het middenmanagement neemt Van Rixtel mee. “Dat heeft te maken met de invoering van onze nieuwe organisatiestructuur. Die fase ligt nu gelukkig achter ons.”

Concurrenten

Ook aan concurrenten is gevraagd naar de reputatie van Sensire. “Samenwerking met collega- instellingen is een heel belangrijk gegeven in de zorg”, aldus onderzoekster Christina Bierma. Sensire is de enige aanbieder in de regio die bepaalde specialistische handelingen doet. Hierover zijn afspraken met collega-aanbieders gemaakt. Dan moet de relatie goed zijn. “Gelukkig zien we uit het onderzoek dat iedere concurrent de relatie op de een of andere manier wil intensiveren”, vertelt Van Rixtel. “De vervolgstap na het onderzoek is nu het verbeterplan dat we opstellen met behulp van CB.” Van Rixtel blijft op deze manier de komende jaren sturen op de resultaten van het onderzoek. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Vitras en Sensire ook betrokken in Meavita-onderzoek

Bemiddelaars Sensire in kwaad daglicht door boodschap gemeente

Sensire gaat buurtgericht werken

Vitras/CMD en Sensire blijven samenwerken

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

5 REACTIES

  1. Goede ontwikkeling. Ook wij voeren regelmatig bij verschillende instellingen een “verwijsscan” uit, waardoor inzichtelijk wordt hoe tevreden verwijzers zijn over de instelling, wat de parameters zijn waarop zij de beslissing nemen om naar de instelling door te verwijzen en welke verbeterpunten zij zien. Erg interessante informatie voor de instelling!

  2. Lees alle reacties
  3. Een van de onderdelen binnen mijn reputatiemeting gaat over de dienstverlening en een andere over de zorg. Deze twee aspecten zijn voor verwijzers wisselend interessant, maar voor klanten zitten ze er altijd in. Geeft boeiende inzichten!

  4. Een reputatiemeting of scan geeft inzicht in de waardering van meerdere groepen stakeholders tegelijk zodat het een breed beeld geeft. Een ander wezenlijk verschil met een audit of uit te voeren beoordeling t.b.v. HKZ is dat de beoordeling ingaat op veel meer aspecten dan kwaliteit of zorg. Wat vindt men bijvoorbeeld van de visie, of mate van innovatie, maatschappelijke betrokkenheid of het werkgeverschap van de organisatie.
    Met die uitkomsten kan een organisatie haar reputatie in brede zin, onder meerdere stakeholders verbeteren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.