Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sensoor neemt chathulp van Humanitas over

Het Luisterend Oog gaat na ruim tien jaar vanuit Humanitas over naar Sensoor. Vanaf april 2017 neemt Sensoor de chatdienst over voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor. Sensoor is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek per telefoon, chat en e-mail.
oor400.jpg

Het Luisterend Oog, met 75 vrijwilligers die jaarlijks ruim 7.000 gesprekken voeren, was tot nu toe onderdeel van Humanitas. Het chatproject werd 1 april toegevoegd aan de dienstverlening van Sensoor. Humanitas heeft tot dit besluit moeten komen omdat het niet gelukt is om de activiteit op lokaal niveau gefinancierd te krijgen. Humanitas is blij dat de continuïteit van de activiteit nu gegarandeerd is voor de mensen die dit nodig hebben.

Hulp op afstand
Het Luisterend Oog past goed binnen Sensoor, omdat anonieme hulp op afstand de kern is van waar Sensoor zich al bijna 60 jaar voor inzet. Sensoor biedt zelf ook een chatdienst aan. De komende tijd wordt onderzocht hoe beide chatdiensten kunnen samengaan. Bij Sensoor worden jaarlijks 18.000 chatgesprekken gevoerd, eveneens door vrijwilligers.

Groei in vraag
De vraag naar chathulp groeit. In 2016 steeg het aantal chatgesprekken met 20 procent. Vooral jonge mensen willen via de chat hun hart luchten: 60 procent van de chatters is tussen de 16 en 30 jaar. Met name psychische problemen zoals depressie, zelfbeschadiging en angst worden veel besproken. De vrijwilligers luisteren, denken en leven mee en geven een steuntje in de rug.

Over Sensoor
Sensoor biedt sinds 1958 dag en nacht een luisterend oor. Behalve per chat biedt Sensoor ook een goed gesprek van mens tot mens per e-mail en 24/7 per telefoon. In 2016 voerden de 950 vrijwilligers ruim 250.000 gesprekken. De gespreksonderwerpen lopen uiteen van luchtige onderwerpen zoals alledaagse bezigheden tot zwaar beladen thema’s. Psychische problemen en eenzaamheid zijn veelvoorkomende thema’s. Vrijwilligers worden hiervoor gedegen getraind en begeleid door beroepskrachten.

Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-Health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.