Het onderzoek van Eduard Voormolen stond aan de basis van een proefschrift dat hij recent verdedigde aan de universiteit van Utrecht. ‘We laden beelden van de hersenen en schedel van de patiënt in ons systeem,’ legt hij uit. ‘We leren de computer vervolgens waar je niet moet zijn met je boor. Ben je eenmaal aan het opereren, dan krijg je een signaal als het mis dreigt te gaan. Er klinkt een scherp geluid en een stem vertelt je bij welke zenuw of welk bloedvat je in de buurt bent.’
Monnikenwerk
Voormolen is met de ontwikkeling van de software – ‘monnikenwerk’, noemt hij het – in totaal acht jaar bezig geweest. ‘Niet continu natuurlijk, maar het is erg arbeidsintensief. Gelukkig slaat het aan. Tijdens mijn promotie was er belangstelling van vakgenoten uit heel Europa. Ik ben nu op zoek naar een commerciële partij die me kan helpen bij de verdere ontwikkeling van het systeem.’
De software past in de visie van Eduard Voormolen dat je moet streven naar ‘minimaal invasief beeldgestuurd behandelen’. Dat betekent zo min mogelijk schade aan omliggende weefsels. ‘Mijn software is daar een extra aanvulling op.’
EVADE
De nieuwe technologie staat vooralsnog bekend onder namen NerveClick en EVADE. NerveClick is de software die de computer snel en met hoge nauwkeurigheid leert waar de aangezichtszenuw van de patiënt zich bevindt in een CT-scan. EVADE is het feitelijke waarschuwingssysteem dat de chirurg behoedt voor fouten.
Patiënten die met behulp van de nieuwe techniek zijn geopereerd, hadden er vertrouwen in. ‘Natuurlijk gaan ze ervan uit dat we ons werk als behandelaar goed doen. Maar een extra garantie om te voorkomen dat het misgaat, is altijd welkom.’
Amsterdammertje
Eduard Voormolen ziet zelf een analogie met een gps-systeem, maar dan op de schaal van millimeters. ‘Vergelijk het met het parkeren van je auto langs een Amsterdammertje, zo’n paaltje dat een behoorlijke deuk kan opleveren. Als je daar vlak langs manoeuvreert, dan doe je het goed.
‘Mijn systeem werkt eigenlijk hetzelfde, maar dan veel preciezer. En de schade die je ermee voorkomt, is natuurlijk veel belangrijker dan een kras op je auto.’