Helen Kamphuis en Jeroen Homberg van Prismant legden een aantal spoedposten onder de loep: in Haarlem, Purmerend en Zuid-Holland. De wachttijd bleek er met tien procent te dalen ten opzichte van de oude situatie en van twee controlelocaties. Patiënten zijn tevredener doordat ze in acute situaties bij één loket terechtkunnen.
Bij elkaar
Bij de onderzochte spoedposten zitten huisartsen en spoedeisende hulp bij elkaar in het ziekenhuis. Ook de triage – de vaststelling hoe acuut een klacht is en wie deze moet behandelen – vindt op één punt plaats.
Minder tevreden
De professionals zijn minder tevreden. Huisartsen betreuren het soms dat zij simpele behandelingen, zoals hechtingen zetten, kwijtraken aan verpleegkundigen. Verpleegkundigen voelen niet altijd voor omscholing.
Financiële belemmering
Huisartsen maken veel meer uren dan voorheen, aangezien de meeste klachten door hen te behandelen zijn. Dat levert ze financieel niets op, omdat zij niet per verrichting betaald worden. Specialisten krijgen wel geld per behandeling, maar verliezen juist patiënten aan de huisarts. Dit is een financiële belemmering, signaleren de Prismant-onderzoekers. Zij pleiten voor één management van de spoedposten en indienstneming van de huisartsen.
Minister Klink
Minister Klink wil dat ziekenhuisafdelingen voor spoedeisende hulp binnen drie jaar samengaan met huisartsenposten. Kamphuis noemt dat “heel optimistisch” en benadrukt dat er nog onvoldoende gegevens te zijn om de spoedpost tot ideaal te bombarderen. (Zorgvisie – Krista Kroon)
Lees ook
De inzet van Nurse-practioners zal een goede inzet zijn om de wachttijden op de SEH te verminderen.Triage verbeteren is een noodzaak. Voorbeeld; het omgaan bij calamiteiten o.a. gladheid,schaatsen ; etc..Overvolle SEH !AANPAKKEN !