De NZa ziet ook dat er minder contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders zijn. Verder waren consumenten iets minder tevreden over de mondzorg.
Prijsstijging
De prijsstijging verschilt per behandeling. Zo bleef de prijsstijging bij de periodieke controle beperkt met 3,2 procent. Als er geen vrije prijzen waren geweest zou de NZa de prijzen 2011 met 3,31 procent indexeren. Zo bekeken is de periodieke controle zelfs iets goedkoper geworden. De prijzen van de meest voorkomende beugelbehandelingen bleven gelijk of werden lager in 2012. Wie voor een wortelkanaalbehandeling of vulling naar de tandarts ging was duurder uit, een eenvlaksvulling werd 21,8 procent duurder, een volledige wortelkanaalbehandeling 40,6 procent.
Ontevredenheid
Uit het consumentenonderzoek in de marktscan blijkt dat meer mensen overwogen om te wisselen van tandarts, orthodontist, tandprotheticus of mondhygiënist. Ook geven consumenten aan minder tevreden te zijn over de informatie die ze hebben om een aanbieder te kiezen. De toegankelijkheid en wachttijden voor mondzorg bleven gelijk.
Ze hebben een inhaalslag goed te maken!
Een hele slok op een borrel?
Schipper zou komend jaar dit beteugelen? Hoe?
Toch lijken mij de cijfers betrouwbaar kunnen zijn want het zijn kortdurende behandelingen die meteen adnministratief verwerkt kunnen worden door de verzekeraars.
Leuk zou zijn ook eens ( de vergelijkende criteria van) dit onderzoek te kunnen inzien . Mij lijkt het dat de componenten .. vocht , vinger en lucht.. tot deze NOODZAKELIJKE uitkomst hebben geleid .