Taskforces verkleinen wachttijden ggz in de regio

Regionale taskforces boeken resultaat in het terugdringen van de te lange wachttijden in de ggz. Data blijkt uit de eerste resultaten van een project in acht regio’s. KPMG bracht vandaag tijdens een congres de resultaten naar buiten.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Fotolia

Volgens senior manager Karin Lemmens van KPMG is de aanpak succesvol: ‘We zien dat de wachttijden in de regio’s waar de taskforces zitten, gemiddeld korter zijn. Voor 1 juli verwachten we zeker meer resultaten, maar ook daarna zal er genoeg werk aan de winkel zijn.’

Regionale taskforces ggz

In acht van de 32 zorgkantoorregio’s zijn taskforces opgericht om door middel van een gezamenlijke aanpak oplossingen te bedenken voor de te lange wachtlijsten. Volgens Karin Lemmens liggen de belangrijkste knelpunten op het niveau van de regio. ‘De afstemming tussen alle hulpverleners in de regio kan beter. Zorgverleners zouden meer moeten kijken naar de brede behoefte van de patiënt in plaats van alleen maar vanuit het perspectief van de ggz.’

Uitstroom ggz

Ook de uitstroom van patiënten kan beter. Mensen blijven nu te lang in de ggz zitten, terwijl er andere mogelijkheden zijn. Het is echter niet altijd duidelijk hoe het vervolg eruit moet zien. Lemmens: ‘Aanbieders vinden het moeilijk om patiënten los te laten. Ze zijn soms bang dat het ten koste gaat van het bereikte resultaat.’

Wachtlijsten ggz

De wachttijdproblematiek is het meest nijpend in de specialistische ggz. Maar ook als mensen op de wachtlijst staan, is er al hulp mogelijk. Het is alleen niet duidelijk bij iedereen welke ondersteuningsvormen er voorhanden zijn. ‘Soms hoeven mensen niet primair in de ggz te worden geholpen. Begeleiding uit het sociaal domein is mogelijk, inzet van e-health-behandelingen, contact met ervaringsdeskundigen.’

Huisarts

In de taskforce hebben bestuurlijke vertegenwoordigers van de verschillende partijen in de sector zitting. Deze hebben periodiek overleg met elkaar. De partijen maken samen een prioritering van de problemen die het meest bijdragen aan het terugbrengen van de wachttijden binnen de normen. De huisarts speelt een belangrijke rol, samen met de poh ggz.

Vrijgevestigde psychiaters

Op ander niveau speelt een capaciteitstekort. Dat kan komen doordat er daadwerkelijk tekorten zijn bij bepaalde beroepsgroepen. Maar het kan ook dat de bestaande capaciteit onvoldoend wordt benut. Zo is het een probleem dat veel vrijgevestigde psychiaters geen rol willen hebben in de crisisdienst. ‘Daardoor komt de ggz in een verkeerde spiraal terecht. Ook anderen kunnen deelname aan de crisisdienst weigeren waardoor de capaciteit steeds kleiner wordt.’ De Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigd Psychiaters is hierover in gesprek met de staatssecretaris van VWS.

Verder uitbreiden

De taskforces die al in werking zijn, gaan de komende tijd verder met het bedenken van oplossingen voor de grootste problemen in hun regio. KPMG wil de taskforces breder uitrollen en daarmee de andere regio’s stimuleren om samen aan de slag te gaan. KPMG doet dat mede in opdracht van VWS. Staatssecretaris Blokhuis liet al weten dat de goede voorbeelden uit de regio’s navolging verdienen. Met een QuickScan moet duidelijk worden welke regio’s al goed op weg zijn en in welke regio’s een taskforce toegevoegde waarde heeft. Lemmens: ‘De regio moet de regie houden.’

NZa

De NZa liet eerder deze week weten dat de wachtlijstproblematiek hoogstwaarschijnlijk niet voor 1 juli is opgelost, wat wel de afspraak was met het veld. De NZa gaat strenger handhaven en de partijen helpen beter te registeren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.