In februari 2015 begon ik als redacteur bij Skipr. Zorgvisie was toen nog de grote concurrent. Sinds 2019 maken we met één redactie deze twee titels én Qruxx, ons platform over waardegedreven zorg. Nog altijd schrijf ik met veel interesse over de organisatie van de Nederlandse gezondheidszorg, van vastgoed en finance tot de belangen van patiënten en zorgmedewerkers. Daarnaast ben ik nu adjunct-hoofdredacteur. Met veel trots draai ik als spil in de goed geoliede machine die onze redactie is.
Uit onderzoek van de NVTZ blijkt dat de raden van toezicht behoorlijk gedigitaliseerd zijn. Tegelijkertijd biedt de opkomst van zorgtechnologie kansen voor verjonging.
Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in de Zorg Foto: Herbert Wiggerman
Revalidatie op afstand is voor hartpatiënten net zo effectief als revalidatie in het ziekenhuis. Bovendien levert het een aantal voordelen op, stellen Rutger Brouwers en Hareld Kemps van het Máxima Medisch Centrum, die onderzoek deden naar telerevalidatie.
Nederland, en Europa, moet met argusogen kijken naar de opmars van Amerikaanse technologiereuzen in de gezondheidszorg. Het gebruik van nieuwe technologische snufjes kan de zorgkosten opdrijven. ‘Hier zullen de zorgverzekeringspremies stijgen, terwijl de winsten naar de VS gaan’, zo waarschuwt Ab Klink bij zijn afscheid als lid van de raad van bestuur van VGZ.
1 REACTIE
Het feit dat RvT’s een whatsappgroepje hebben of hun stukken van een scherm lezen dient niet gelijkgesteld te worden met het hebben van begrip rondom digitalisering. Digitaal denken en doen vraagt om een fundamenteel andere benadering van organiseren. Over ontsluiten van cliëntgegevens, de infrastructuren die daarvoor nodig zijn, over interoperabiliteit van de gebruikte systemen in organisaties/sectoren, over wetgeving, over de juiste zorg op de juiste plek, maar in de kern om het eigenaarschap richting cliënten. Cliënten verwachten digitale vernieuwing. En we moeten ook; er is een en-en-en beleid nodig waarbij digitalisering één van de pijlers is. Die beweging komt op gang, maar het is van belang dat bestuurders (en RvT’s) hier leiderschap in tonen, hun kennis op niveau krijgen en die kennis verder organiseren binnen maar ook tussen organisaties.
Het feit dat RvT’s een whatsappgroepje hebben of hun stukken van een scherm lezen dient niet gelijkgesteld te worden met het hebben van begrip rondom digitalisering. Digitaal denken en doen vraagt om een fundamenteel andere benadering van organiseren. Over ontsluiten van cliëntgegevens, de infrastructuren die daarvoor nodig zijn, over interoperabiliteit van de gebruikte systemen in organisaties/sectoren, over wetgeving, over de juiste zorg op de juiste plek, maar in de kern om het eigenaarschap richting cliënten. Cliënten verwachten digitale vernieuwing. En we moeten ook; er is een en-en-en beleid nodig waarbij digitalisering één van de pijlers is. Die beweging komt op gang, maar het is van belang dat bestuurders (en RvT’s) hier leiderschap in tonen, hun kennis op niveau krijgen en die kennis verder organiseren binnen maar ook tussen organisaties.