Samira Ahli is adjunct-hoofdredacteur van Zorgvisie, Skipr en Qruxx.
Uit onderzoek van de NVTZ blijkt dat de raden van toezicht behoorlijk gedigitaliseerd zijn. Tegelijkertijd biedt de opkomst van zorgtechnologie kansen voor verjonging.
Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in de Zorg Foto: Herbert Wiggerman
Nederland loopt bepaald niet voorop bij de inzet van techniek tijdens de covid-19-pandemie. Dat betoogt Krishna Taneja, directeur Nationale Veiligheid bij onderzoeksinstituut TNO. Een betere en vroegere samenwerking met bestuurlijke partijen en toezichthouders kan daaraan een einde maken.
De digital-first huisartsenpraktijk van Arts en Zorg in Utrecht functioneert naar tevredenheid van artsen en patiënten. Er zijn plannen voor verdere verbetering én uitbreiding naar meer grote steden.
1 REACTIE
Het feit dat RvT’s een whatsappgroepje hebben of hun stukken van een scherm lezen dient niet gelijkgesteld te worden met het hebben van begrip rondom digitalisering. Digitaal denken en doen vraagt om een fundamenteel andere benadering van organiseren. Over ontsluiten van cliëntgegevens, de infrastructuren die daarvoor nodig zijn, over interoperabiliteit van de gebruikte systemen in organisaties/sectoren, over wetgeving, over de juiste zorg op de juiste plek, maar in de kern om het eigenaarschap richting cliënten. Cliënten verwachten digitale vernieuwing. En we moeten ook; er is een en-en-en beleid nodig waarbij digitalisering één van de pijlers is. Die beweging komt op gang, maar het is van belang dat bestuurders (en RvT’s) hier leiderschap in tonen, hun kennis op niveau krijgen en die kennis verder organiseren binnen maar ook tussen organisaties.
Het feit dat RvT’s een whatsappgroepje hebben of hun stukken van een scherm lezen dient niet gelijkgesteld te worden met het hebben van begrip rondom digitalisering. Digitaal denken en doen vraagt om een fundamenteel andere benadering van organiseren. Over ontsluiten van cliëntgegevens, de infrastructuren die daarvoor nodig zijn, over interoperabiliteit van de gebruikte systemen in organisaties/sectoren, over wetgeving, over de juiste zorg op de juiste plek, maar in de kern om het eigenaarschap richting cliënten. Cliënten verwachten digitale vernieuwing. En we moeten ook; er is een en-en-en beleid nodig waarbij digitalisering één van de pijlers is. Die beweging komt op gang, maar het is van belang dat bestuurders (en RvT’s) hier leiderschap in tonen, hun kennis op niveau krijgen en die kennis verder organiseren binnen maar ook tussen organisaties.