Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

TeleQ applicatie belt patiënten VUmc terug

De poliklinieken van VUmc zijn sinds mei 2017 beter bereikbaar voor patiënten en voor huisartsen en specialisten die naar VUmc verwijzen. Dat komt omdat het umc een nieuw telefoonsysteem gebruikt dat werkt met een webapplicatie van het Zweedse TeleQ.
Telefonhörer400.jpg

VUmc schrijft het eerste Nederlandse ziekenhuis te zijn dat met TeleQ werkt. In Zweden heeft de webapplicatie al voor goede resultaten gezorgd. Patiënten die een van de poliklinieken van VUmc bellen, kunnen voortaan kiezen om zich terug te laten bellen in plaats van in de wacht te blijven staan. ‘Het terugbellen neemt niet meer tijd in beslag dan wanneer de beller aan de lijn zou blijven”, aldus VUmc-projectleider Laura Krijgsman. ‘Als een patiënt toch kiest om te blijven wachten, kan hij bij een lange wachttijd alsnog kiezen om teruggebeld te worden.’

Inkomend telefoonverkeer
Ook kunnen patiënten afspraken makkelijker afzeggen. En worden verwijzers met voorrang behandeld in de wachtrij. Dit komt omdat polikliniekmedewerkers nu overzicht hebben over het inkomende telefoonverkeer. Zij weten hoeveel patiënten en artsen in de wachtrij staan.

Wachttijd
In zes maanden tijd zijn alle poliklinieken overgegaan op het nieuwe telefoonsysteem. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon met 32 seconden verminderd, de terugbelnauwkeurigheid is negentig procent en de patiënttevredenheid en medewerkerstevredenheid is hoog. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek over het nieuwe systeem. Krijgsman: ‘Zo’n 91 procent van de patiënten geeft aan dat ze de mogelijkheid om teruggebeld te worden een goede toevoeging vinden. En 88 procent van de medewerkers is (zeer) tevreden over het nieuwe systeem.’

Poliklinieken
VUmc optimaliseert de komende maanden het nieuwe telefoonsysteem. De telefonische bereikbaarheid blijft een belangrijk aandachtspunt. ‘We constateren dat nog maar 37 procent van de patiënten kiest voor de terugbeloptie. Patiënten blijven aan de telefoon wachten, omdat ze nog niet bekend zijn met de terugbeloptie. Bij de poliklinieken die langer met het telefoonsysteem werken, zien we dit percentage stijgen. Het vertrouwen dat je daadwerkelijk teruggebeld wordt, neemt langzamerhand toe.’

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.