Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

The best of ICT with a human touch

Digitalisering van de zorg is één van de pijlers onder het Integraal Zorgakkoord, dat tot doel heeft om de zorg toekomstbestendig te maken. Tegelijkertijd is er geen vakgebied denkbaar waarbij de kwaliteit zo bepaald  wordt door menselijke interactie als de zorg. Het is dus de kunst om digitalisering zo in te zetten dat artsen, verpleegkundigen, paramedici en kantoormedewerkers in zorgorganisaties meer tijd overhouden voor de kern van hun werk. Dat is wat Axians noemt ‘ICT with a human touch’. En dat pakken we bij voorkeur integraal aan.

Het Integraal Zorgakkoord (IZA) van de ministers Kuipers en Helder stuurt aan op een transformatie van het zorglandschap. Een transformatie die is gericht op slimmer en anders werken. Want we weten dat we met alleen harder werken niet aan de groeiende zorgvraag kunnen voldoen. Digitalisering en digitale gegevensuitwisseling vormen daarom een speerpunt in het IZA. Dat akkoord rept onder meer over nieuwe (hybride) zorgvormen: digitaal waar het kan, fysiek als het moet; over beslisondersteuning door artificial intelligence; en over nog veel meer vormen van digitalisering.

Data laten stromen

Met de introductie van technologie is het gemakkelijk om de mens uit het oog te verliezen. En dat is wat je juist niet moet doen, zegt André Hendriks , Director Healthcare bij Axians. “Want zorg is een mensenvak. In het verleden hebben we gezien dat veel initiatieven om zorg te digitaliseren strandden door een te grote focus op de technologie. Terwijl de focus moet liggen op hoe we tijd kunnen teruggeven aan zorgverleners. ‘The best of ICT with a human touch’ noemen we dat bij Axians.” Marketing manager Sebnem Unal vult aan: “Om mensen te laten zorgen, moeten we data laten stromen. Data laten stromen, doet Axians op veel verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan digitale data-uitwisseling tussen verschillende schakels in de zorgketen; aan het toegankelijk maken van het patiënt- of cliëntdossier via een portaal of een PGO; aan het bij elkaar brengen van data uit verschillende bronsystemen en deze met AI analyseren; aan monitoring op afstand; aan missiekritische spraak- en datacommunicatie. En zo kan ik nog wel even doorgaan.”

Veelzijdig en gespecialiseerd

Er wordt natuurlijk al jaren geroepen dat de zorg moet digitaliseren. En we hebben vele pilots voorbij zien komen op de hierboven genoemde gebieden. Maar in de praktijk blijkt het lastig om zo’n pilot op te schalen. En nog lastiger om verschillende initiatieven aan elkaar te verbinden, zodat een integraal digitaal zorglandschap ontstaat, aansluitend bij de visie in het IZA. “Je wilt oplossingen ontwikkelen die aan de voorkant simpel te gebruiken zijn. Maar dat vraagt helaas vaak om een complexe achterkant, want er komt ontzettend veel bij kijken om de juiste data op het juiste moment op de juiste plek
te ontsluiten. Om dat te bereiken heb je veel verschillende ICT-specialismen nodig. Je hebt verstand nodig van infrastructuren, van de communicatieprotocollen, van dataplatformen, van analytics, van security en ga zo maar door. Daar past onze organisatiestructuur goed bij. Want Axians bestaat uit dertig verschillende bedrijven, met allemaal hun eigen specialisme, die zelfstandig opereren maar toch ook nauw met elkaar samenwerken. Op die manier koppelen we veelzijdigheid aan zeer diepgaande kennis op specialistische vakgebieden.” De dertig bedrijven die onder de Axians- vlag opereren werken autonoom, maar zoeken elkaar op in situaties waarin dat meerwaarde geeft. Hendriks geeft een voorbeeld: “Eén van onze bedrijfsonderdelen heeft ZorgERP ontwikkeld, een ERP-systeem specifiek voor de zorg dat volledig is afgestemd op de declaratieprocessen in de cure en de care. Zo’n systeem is natuurlijk alleen succesvol als het naadloos integreert met andere applicaties, zoals het EPD of ECD, en als het gebruikmaakt van standaarden zoals HL7 FHIR en richtlijnen van partijen als Nictiz en Vecozo. Want je moet vanuit ZorgERP makkelijk informatie kunnen uitwisselen met derde partijen zoals de IGJ, ActiZ, VGN en Vektis. Daarnaast wil je ZorgERP makkelijk kunnen ontsluiten op een data & analytics-platform, zodat je eenvoudig dashboards en andere vormen van beslisondersteuning kunt ontwikkelen.
Bij Axians realiseren we dit doordat het ene bedrijfsonderdeel verstand heeft van ERP in de zorg, de ander van integraties, de derde van analytics en artificial intelligence.”

Integraal

Unal ziet in de praktijk dat het zorgorganisaties vaak duizelt. “Want digitalisering heeft zoveel gezichten. Bovendien wordt het vaak al snel complex. Technologie kan heel overweldigend zijn. Hoe hou je overzicht over alle ontwikkelingen? En hoe zorg je ervoor dat initiatieven op verschillende gebieden bij elkaar aansluiten en elkaar niet in de weg zitten?” In die gevallen staat Axians zorgorganisaties terzijde. “Het mooie is dat ongeveer tweederde van alle zorgorganisaties in Nederland al zakendoen met Axians; van ziekenhuizen tot verpleeghuizen en van de GGZ tot de gehandicaptenzorg.
Vaak nemen ze diensten af bij slechts één of twee werkmaatschappijen. Ze gebruiken bijvoorbeeld onze digitale zorgwerkplek; of we hebben een hybride cloudomgeving voor ze ontwikkeld; of we beveiligen hun infrastructuur tegen cybercrime en datalekken. Ons doel voor de komende jaren is om zorgorganisaties vanuit de relatie die we al hebben integraal te adviseren, passend bij de visie die is geschetst in het Integraal Zorgakkoord. Want de visie van Kuipers en Helder past precies bij onze visie: digitalisering zo inzetten dat zorgverleners meer tijd overhouden voor zorg.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.