Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Tien innovatietips van deskundigen

In de zorg ligt de innovatie van processen en producten voor het oprapen. Doelmatigheid en kwaliteitsverhoging kunnen hand in hand gaan. Tien tips van deskundigen om de organisatie innovatiever te maken.
Tien innovatietips van deskundigen

Tip 1

Benoem het belang van innovatie binnen een organisatie. Maak innovatie tot onderdeel van de strategie. Onderzoek wijst uit dat leiderschap een cruciale factor is bij het succesvol doorvoeren van innovaties. Zorg dat er een aanspreekpunt komt met de nodige invloed, het liefst iemand uit de raad van bestuur. Maar innoveren vanuit alleen de staf werkt niet. Bij de professionals ligt de stuwende kracht.

Tip 2

Verpleegkundigen en artsen weten vaak al hoe ze zaken kunnen verbeteren, maar door tijdsdruk komen ze er niet aan toe. Maak ze een paar dagen los uit het operationele proces en geef ze de ruimte om na te denken over vernieuwingen. En bied ze de mogelijkheden om hun ideeën uit te voeren.

Tip 3

Denk goed na over het gebruik van subsidies. Subsidies zijn soms nodig om de beginfase van samenwerkingsprojecten te financieren. Maar bedenk wel dat uiteindelijk ook de exploitatie moet kloppen. Veel innovaties blijven steken in de ontwikkelfase. Van een succesvolle implementatie op grotere schaal komt het dan niet. Een innovatie moet zichzelf terugverdienen om verdere innovatie in de toekomst – ook zonder subsidies – mogelijk te maken.

Tip 4

Innoveren is combineren. Stimuleer daarom samenwerking met partijen buiten de organisatie. De toekomst is aan netwerken en aan ketens van zorg rondom patiënten met eenzelfde type aandoening of chronische ziekte. Sta ervoor open dat uw professionals overleggen met collega’s en andere zorgverleners. Hun gezamenlijke drijfveer is de zorg beter regelen voor de patiënt.

Tip 5

Sta open voor partners buiten de zorg, zoals hotelketens, cateraars, vervoerders, leveranciers van technologie, projectontwikkelaars en aanbieders van wellnessproducten. Zij kunnen voor interessante kruisbestuiving zorgen. Veel frisse ideeën komen uit andere sectoren; de gevestigde partijen zijn vaak blind geworden voor nieuwe oplossingen. Zo is zoekmachine Google niet uitgevonden door zijn papieren equivalent De Gouden Gids en is de onbemande tankstationketen Tango niet bedacht door Shell. Veel innovaties zijn niet alleen succesvol door de toepassing van nieuwe technologie, maar door een combinatie van de nieuwe technologie of aanpak met een nieuw aanbod of nieuwe behoefte. De verspreiding van de mobiele telefoon kreeg bijvoorbeeld pas een impuls toen de prepaykaartwerd ingevoerd. De nieuwe manier van betalen gaf gebruikers zekerheid over hun kosten.

Tip 6

Let op de wensen van de eindgebruiker, de patiënt. Het is verstandig ook te kijken naar de behoefte achter de zorgvraag. Mensen willen zo lang mogelijk gezond leven. Maar wat verstaan uw klanten onder ‘gezond’ en wanneer zijn ze tevreden over de zorg die u biedt? Alleen vernieuwingen waarbij de klant iets te kiezen heeft, zijn echte innovaties. De tijd dat het aanbod de vraag dicteerde zal weldra ten einde zijn omdat steeds meer informatie over de kwaliteit die u biedt openbaar wordt. In de toekomst betaalt de patiënt waarschijnlijk steeds vaker zelf een deel van de rekening. Daardoor wordt hij kritischer.

Tip 7

Leer en leen van andere zorgorganisaties. Wees bereid oplossingen van anderen te accepteren. Er zijn veel best practices zodat niet altijd het wiel opnieuw hoeft worden uitgevonden. Kijk ook eens hoe ze in het buitenland soortgelijke problemen als waar uw organisatie mee worstelt, oplossen. Grote bedrijven durven vaak niet te innoveren omdat dit hun bestaande activiteiten bedreigt en daarmee hun inkomsten. Innovaties komen van nieuwkomers in de markt. U kunt bij hen aanhaken of ze overnemen. In de zorg ligt de innovatie van processen en producten voor het oprapen. Doelmatigheid en kwaliteitsverhoging kunnen hand in hand gaan.

Tip 8

Innoveren betekent haast per definitie dat verschillende pogingen mislukken. Accepteer dat. Er is geen gouden regel voor innoveren. Het gaat erom tien dingen te proberen en dan met dat ene succes de investeringen in de negen andere – liefst ruimschoots – terug te verdienen. Stel de sectoren vast waar het gemakkelijkst en de meeste gezondheidswinst voor patiënten is te boeken. Succes met de quick wins kan ook motiveren bij veranderingen die veel meer tijd vergen, zoals een cultuurverandering. En dat laatste is weer belangrijk als je werkprocessen ingrijpend wilt aanpassen.

Tip 9

Let op de businesscase en probeer verder te denken dan de jaarlijkse budgetcyclus. Veel innovaties in de zorg komen tot stilstand omdat er geen geld meer is om de nieuwe manier van werken te financieren. Maar dat hoeft niet. Soms valt een nieuwe vorm van curatieve zorg onder een bestaande dbc die ruim is omschreven. Betrek de zorgverzekeraar bij een initiatief. De zorgverzekeraar kan meedenken en vooralsnog moet die de rekening betalen. Het businessmodel zelf biedt vaak ook kansen voor innovaties. Laat u inspireren door andere sectoren waar de inkomsten soms uit hele andere bronnen komen.

Tip 10

Sta open voor de toepassing van informatietechnologie. Zorginstellingen investeren in vergelijking met bedrijven buiten de zorg weinig in ict. De toepassing ervan biedt talloze mogelijkheden om de zorg doelmatiger en prettiger voor patiënten en medewerkers te organiseren. Zoals autonomie voor verpleegkundigen die hun eigen werkplanning regelen of patiënten die via het web met hun verzorgende communiceren. Ook vormen van behandeling kunnen op afstand worden aangeboden, bijvoorbeeld e-mailconsulten door artsen en specialisten of teledermatologie. Ook biedt ict kansen om patiënten meer zelf te laten doen. Diabetes- en hartpatiënten kunnen hun eigen ziekteproces in de gaten houden. (Zorgvisie – Eric Bassant)

Met dank aan innovatierealisator Ton Langeler van Pro-Actuate (die samen met Patrick van der Duin en Rob de Graaf het boek Innovatie uit de polder heeft geschreven) en adviseur/ondernemer Marijke van Hees.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.