Tip 3: Begin dichtbij (het) huis

“Het gebouw wordt een marketinginstrument, waarmee instellingen zich willen onderscheiden.” Deze keer een tip uit respectabele hoek. De Raad voor de Volksgezondheid publiceerde onlangs het rapport Management van vastgoed in de zorgsector. De essentie: in het kader van marktwerking in de zorg verandert er veel op het gebied van vastgoed. De relatie tussen marktstrategie en vastgoedstrategie wordt van fundamenteel belang voor het succes van zorgaanbieders. Wie slim is beziet de veranderingen in het bouwregime dan ook vanuit marketingperspectief.

Kleuren en geuren

Locatie, uitstraling en inrichting van het gebouw spelen een essentiële rol bij positionering, profilering en klantbeleving. Nu vaak vanuit het negatieve: de meeste gebouwen zien eruit als een zieken- of verpleeghuis en ruiken ook als zodanig. De klant wil maar één ding: zo snel mogelijk naar huis. Privé-klinieken ontlenen een deel van hun onderscheidend vermogen aan hun vaak mooie locatie en sfeervolle en huiselijke inrichting. Geïnspireerd door andere sectoren. Daar maakt men bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van kleuren, geuren (versgebakken brood in de supermarkt) en geluiden, om de klantbeleving in positieve zin te beïnvloeden.

Herkenbaarheid

De binnen-en buitenkant van het gebouw zijn dus ook marketing- en profileringsinstrumenten. Zo opende het Rotterdamse Sint Franciscus Gasthuis een buitenpoli in Berkel en Rodenrijs om zijn marktaandeel uit te breiden. Bestuursvoorzitter Batenburg in Medisch Contact: “Voor de herkenbaarheid krijgt de kliniek dezelfde look and feel als het Sint Franciscus Gasthuis.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.