Tip 38: Wees voorbereid op buitenlandse toetreders

Amsterdam krijgt een commercieel kankercentrum met 375 behandelplekken. Het International Comprehensive Cancer Institute, dat zo’n 160 miljoen euro gaat kosten, wil in 2011 haar deuren openen. Het nieuwe instituut, met een Duitse initiatiefnemer, gaat deel uitmaken van een internationale keten.

Geen kwaad woord

Het initiatief lokte direct reacties uit. Amsterdam kent al de academische kankercentra van het AMC en het VUmc en het gespecialiseerde NKI-Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. Het nieuwe centrum zou volgens hen kunnen leiden tot een beddenoverschot. Voorts worden vraagtekens gezet bij de kwaliteit van de nieuwkomer. Een typerende reactie, die aangeeft dat gevestigde partijen moeite hebben met de nieuwe marktwerkelijkheid. Eén van de regels daarbij is echter: een (nieuwe) concurrent zet je niet in een kwaad daglicht, maar je etaleert vol zelfvertrouwen je eigen kracht.

Vol is juist aantrekkelijk

Het lijkt erop dat de gevestigde aanbieders de aantrekkelijkheid van hun vestigingsplaats voor nieuwe toetreders hebben onderschat. Men dacht dat het ‘vol’ was in Amsterdam. Maar juist waar al aanbieders van naam en faam zijn gevestigd, is een markt en een infrastructuur (verwijzers, personeel) aanwezig. Op een woonboulevard kruipen ook concurrenten bewust bij elkaar en creëert men een ogenschijnlijke overcapaciteit. Die vertaalt zich echter in ruime keuzemogelijkheden en gemak voor de klant. Zo kun je de Amsterdamse regio ook bezien. Bovendien is die nog om een andere reden aantrekkelijk: de nabijheid van luchthaven Schiphol. “Daardoor kun je makkelijk specialisten invliegen”, aldus de directeur van het nieuwe kankercentrum. De internationalisering van de zorgmarkt zet dus door en ‘de buitenlanders’ komen er heus aan. Wees er daarom op voorbereid en leun niet te snel achterover.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.