Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Top-10: Wat ziekenhuispatiënten belangrijk vinden

Wat vindt een patiënt belangrijk als hij of zij wordt behandeld in een ziekenhuis? In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) ondervroeg adviesbureau Fleischman-Hillard ruim vijfhonderd ziekenhuispatiënten er achter te komen welke factoren de reputatie van een ziekenhuis bepalen.

De top-10:

1. Deskundigheid medisch specialisten

2. Transparantie

3. Tijd voor vragen en uitleg patiënt

4. Authenticiteit

5. Deskundig zorgpersoneel

6. Vertrouwen

7. Consistentie

8. Goede werknemers

9. Moderne medische apparatuur

10. Korte wachttijden

Reputatiemanagement

De belangrijkste factor spreekt voor zich. De tweede factor in het rijtje is opvallender. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten groot belang hechten aan helderheid over het ziektebeeld en de behandeling, maar ook informatie over de financiële positie van een ziekenhuis wordt steeds belangrijker. De nummers vier en zeven zijn wat ruime begrippen. Volgens de verantwoordelijke voor het onderzoek, adviseur Bibi Bemelmans, zijn dit communicatieve factoren die de reputatie van een ziekenhuis bepalen. Nummer zes is een emotionele factor. “Bij de keuze voor een zorgaanbieder gaat het vaak om gevoel”, meldt Bemelmans. “Een ziekenhuis kan dit beïnvloeden door heldere communicatie.”

Keuze voor ziekenhuis

Uit het onderzoek blijkt dat de reputatie van ziekenhuizen voor een groot deel de keuze van patiënten bepaalt. De gevoelsmatige factoren en de communicatie van ziekenhuizen speelt dan een belangrijke rol. Bemelmans: “Een ziekenhuis wordt niet gezien als een bedrijf. Het is belangrijk dat mensen vertrouwen hebben in de visie op het beleid van een ziekenhuis en dat die kijk op de zaak consistent is. Dit bepaalt de betrouwbaarheid. Het wordt bijvoorbeeld belangrijker gevonden dan de veelbesproken wachttijden. Als er vertrouwen is onder patiënten, dan vinden zij het blijkbaar minder erg om te wachten.” (Zorgvisie – Nico van Wijk)

Lees meer:

Achtergrondartikel: ‘Hoe consumenten kiezen

Lees ook:

‘Atrium Heerlen beste ziekenhuis’

NPCF: ‘Kwart van patiënten wacht te lang’

‘Media te bepalend voor reputatie ziekenhuis’

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De patiënt moet deze kwaliteitsnormen zelf gaan realiseren en met een eigen kwaliteits keurmerk vanuit de patiënt die dit laten realiseren door slachtoffer patiëntenorganisaties en dit in samenwerking met de patiëntenorganisaties zoals we deze kennen en de beroepsgroep. Eigen kwaliteits kleurmerk bepaald ook de betrouwbaarheid van het keurmerk en niet deze beroepsgroep. Stichting Dimitri is momenteel bezig met een Kwaliteits keurmerk te ontwikkelen vanuit de belangen van de patiënt vanuit de ervaringen van slachtoffers en nabestaanden.
    John Kleijn

  3. Ik meen te ontdekken dat de titel onjuist is, en er eigenlijk gesproken moet worden over wat *potentiële* ziekenhuis patiënten belangrijk vinden.
    Uit andere onderzoeken is namelijk gebleken dat vóóraf vooral medische deskundigheid en reputatie als criterium genoemd wordt, maar in de behandeling (dan ben je pas patiënt) dit aspect sterk daalt naar de onderste regionen van de top 10, en vooral bejegening, begrip/empathie en voorlichting hoog scoren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.