Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Topaz-medewerkers over op Ipad en rijdende notebook

Zorgverleners van ouderenzorginstelling Topaz gaan eind 2016 gewapend met een tablet op huisbezoek bij hun cliënten. Dat vertelt Robert Jan van der Marck, Manager Informatisering & Automatisering van Topaz op FMT Gezondheidszorg.
Topaz-medewerkers over op Ipad en rijdende notebook
Foto: ANP - Lex van Lieshout

‘Eind 2016 gaat de droom van Topaz werkelijkheid worden’, zegt Van der Marck op FMT. ‘Dan zie je onze zorgverleners hun rondes doen met een rijdende notebook of een tablet. En zorgverleners op huisbezoek gaan met alleen een tablet op zak. Het mooie is dat ze zo alle informatie van een cliënt makkelijk bij de hand hebben. Dat maakt het zorgproces soepeler en de communicatie veel prettiger. Een fysio kan bijvoorbeeld filmpjes maken van het loopvermogen en de ontwikkeling laten zien op de tablet. Of oefeningen tonen en daarbij uitleg geven. Een arts kan foto’s laten zien en daarop direct een toelichting geven. Ook de zorgadministratie wordt stukken efficiënter. Zorgverleners kunnen ter plekke in het zorgdossier aantekeningen maken, uren registreren of vragen uitzetten bij collega-zorgverleners.’

ECD

Ook al komt het mobiele zorgverlenen voor Topaz inmiddels in rap tempo dichterbij, de instelling ging niet over één nacht ijs om dat te bereiken. Van der Marck: ‘Toen we besloten om het Elektronisch Cliëntendossier (ECD) te implementeren, stelden we als randvoorwaarde dat deze op mobiele apparaten te ontsluiten moest zijn. Daar komt heel wat bij kijken. Een belangrijke vereiste was bijvoorbeeld een uitbreiding van onze (draadloze) ICT-infrastructuur. Die infrastructuur moet bovendien voor de hele organisatie het communiceren, samenwerken en informatiedelen op afstand mogelijk maken. Zodat alle zorgverleners en ondersteunende diensten effectief kunnen werken. En we alle informatie zo dicht mogelijk bij de cliënten brengen. Daarom wilden we toewerken naar een toekomstvaste ICT-infrastructuur. Zodat we soepel kunnen meebewegen met de ontwikkelingen in de zorgsector. Zo moet straks een zorgverlener net zo makkelijk bij een cliënt thuis als op één van de Topaz-locaties het werk kunnen doen. En overal even goed bereikbaar zijn. Een verpleegkundige oproepen met een trekkoord bijvoorbeeld kan niet in alle situaties. Met nieuwe technologie komen nieuwe manieren van alarmering binnen handbereik. Om goede zorg – ook op afstand – te verlenen worden domotica en beeldzorg steeds belangrijker. Om deze ontwikkelingen bij te houden, moeten we onze deels verouderde ICT-infrastructuur moderniseren.’

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda.Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.