De Groningse traumaheli mocht sinds november vorig jaar niet meer ’s nachts vliegen, omdat een landing op het dak in het donker niet veilig zou zijn. Dat leidde tot veel kritiek. Medio februari besloot staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) de nachtvluchten toch toe te staan omdat uit onderzoek was gebleken dat de veiligheid niet in het geding is.
Speciale training
Piloten, artsen en verpleegkundigen van het Mobiel Medisch Team (MMT) van het UMCG hebben afgelopen maand een speciale training gevolgd op vliegveld Lelystad. Tijdens de dertig vluchten die voor maart op de agenda staan, kan het MMT oefenen met nachtkijkers en speciale navigatieapparatuur. Per avond wordt vanaf het dak een keer opgestegen en weer op het dak geland. De vluchten, boven militair oefengebied de Marnewaard, duren tot uiterlijk tien uur ’s avonds. Omwonenden van het UMCG zijn over de vluchten geïnformeerd. Tijdens de oefenvluchten is uit voorzorg een tweede MMT-team paraat. Dit team rukt dan uit met een speciaal uitgeruste ambulance.
Definitieve standplaats
Het UMCG zoekt nog naar een nieuwe, definitieve standplaats voor de traumaheli. De voorkeur gaat uit naar een meer centrale plek in de noordelijke provincies, zodat de heli bij calamiteiten buiten Groningen sneller ter plaatse kan zijn. Het helidak op het UMCG blijft wel in gebruik om patiënten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Ambulancehelikopters voor platteland
Traumaheli’s mogen ’s nachts weer vliegen
Ergernis over verbod nachtvluchten traumaheli
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.