Twee miljoen push notificaties verzonden via Patient Journey App

De Patient Journey App bestaat in Nederland nu zo’n twee en een half jaar. In die tijd hebben meer dan dertig zorginstellingen zich als gebruiker aangemeld, hebben tienduizenden patiënten de app gedownload en zijn meer dan twee miljoen push notificaties verzonden.
incentive400.png

Interactive Studios is ontwikkelaar van websites en online software en levert voornamelijk producten voor de zorg. Met hun Patient Journey App  (voorheen Behandelpad genoemd) kunnen zorginstellingen patiënten en naasten op een effectieve wijze voorlichten over de stappen in de behandeling. Thomas Timmers, directeur van Interactive Studios vertelt op de site Mobile Docters: ‘We zijn met twintig man en het is prachtig om te zien dat je met een relatief klein bedrijfje, in een relatief grote wereld, toch het verschil kunt maken.’

Aandacht
Het idee voor de app komt voort uit een samenwerking tussen Interactive Studios en Kliniek ViaSana. Aanleiding was het feit dat patiënten vaak nauwelijks in staat zijn om de informatie over hun behandeling te begrijpen en in zich op te nemen, simpelweg omdat het te veel informatie in een te korte tijd is. Patient Journey App speelt hierop in door patiënten informatie aan te bieden op het moment dat deze ook echt relevant is. ‘Informatie over nuchter zijn voor de operatie is het meest relevant op de dag vóór de operatie bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je dat een patiënt toch nog even snel een boterham eet in de ochtend, waardoor een operatie mogelijk niet kan doorgaan – hetgeen bij zowel patiënt als zorgprofessional leidt tot frustratie’, aldus Timmers. Al tijdens de ontwikkeling van de prototypen bleek er interesse vanuit onder andere UMC Utrecht en enkele andere ziekenhuizen. ‘Het was een hele luxe positie om in te kunnen starten’, vertelt Timmers. ‘En toen wonnen we tijdens de Health App Award 2015 ook een publieksprijs. Hierdoor kregen we meer aandacht en is het hele proces eigenlijk een stuk sneller verlopen.’

Internationaal
De app wordt ingezet binnen onder andere orthopedie, oncologie, oogheelkunde, MDL, KNO, cardiologie en plastische chirurgie. Inmiddels is de app ook in gebruik in België, Frankrijk, Italië, Spanje, Finland, Duitsland, Engeland, Canada, Australië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen week is hier zelfs de Verenigde Staten aan toegevoegd. Een toonaangevende kliniek voor oogzorg gaat daar van start met de app. Om deze internationale expansie in goede banen te leiden is ook een tweede kantoor geopend in Amsterdam: Health Care Labs.

Markt
‘In eerste instantie was het een grote verbazing dat er in Nederland nog niet een soortgelijke app bestond, of in ontwikkeling was’, vertelt Timmers. ‘Het Verenigd Koninkrijk, waarvan we weten dat die gewoonlijk zo’n drie tot vijf jaar voorlopen op het gebied van zorginnovatie, was onze grootste referentiekader. In november 2016 zijn we afgereisd naar Birmingham voor de eHealth Convention. Daar spraken we met verschillende artsen en onderzoekers. Zij vertelden ons dat in het VK nog nergens iets soortgelijks in gebruik was. Vervolgens hebben we een aantal Nederlandse zorgprofessionals gevraagd of zij ons idee wilden voorleggen aan collega’s in het buitenland. De reacties die we toen kregen waren bizar. Iedereen begrijpt voor het uitspreken van de eerste zin al wat de app doet en waarom het eigenlijk te gek voor woorden is dat het er nog niet was. We hebben toen vrij snel de keuze gemaakt om de naam van de app te veranderen naar Patient Journey App, zodat wij de app ook buiten Nederland op de markt konden gaan brengen.’

Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.