In het jaarlijkse overzicht van de gezondheidszorg in De EU wint Oostenrijk met een score van 806 punten. Nederland (winnaar in 2005) eindigt als tweede en Frankrijk (winnaar in 2006) is derde, gevolgd door Zwitserland, Duitsland en Zweden.
Wachttijden
In de vijf categorieën, verdeeld over 27 prestatie-indicatoren, behaalt Nederland 794 van de 1.000 punten. De wachttijden vormen nog steeds het zwakke punt van het systeem. “De huisarts als poortwachter vertraagt de toegang van de patiënt tot specialistische zorg, tot nu toe zonder dat dit echte besparingen oplevert. Zonder dit dogmatische doorverwijzings-systeem zou Nederland bovenaan staan”, concludeert Arne Björnberg, Directeur Onderzoek van de Euro Health Consumer Index.
Poortwachter
“Kijk nog eens goed naar de rol van poortwachter die de eerstelijnsgezondheidszorg vervult om eindelijk de wachtlijsten weg te werken, nog steeds een probleem in de overigens goedwerkende Nederlandse gezondheidszorg”, zegt de voorzitter van het Health Consumer Powerhouse, Johan Hjertqvist wanneer hij de uitkomst van de index voor Nederland analyseert.
De index
De Euro Health Consumer Index is de jaarlijkse ranglijst van nationale Europese gezondheidszorgsystemen, verdeeld over vijf gebieden die het belangrijkste zijn voor de consument: rechten van de patiënten en informatievoorziening, wachttijden voor gewone behandelingen, medische resultaten, gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de toegang tot medicijnen. (healthpowerhouse.com)