Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tweede plaats voor Nederlandse zorg

Van 29 landen eindigt Nederland tweede als het gaat om gebruikersvriendelijke gezondheidszorg. Dat is het resultaat van de Euro Health Consumer Index 2007.
Tweede plaats voor Nederlandse zorg

In het jaarlijkse overzicht van de gezondheidszorg in De EU wint Oostenrijk met een score van 806 punten. Nederland (winnaar in 2005) eindigt als tweede en Frankrijk (winnaar in 2006) is derde, gevolgd door Zwitserland, Duitsland en Zweden.

Wachttijden

In de vijf categorieën, verdeeld over 27 prestatie-indicatoren, behaalt Nederland 794 van de 1.000 punten. De wachttijden vormen nog steeds het zwakke punt van het systeem. “De huisarts als poortwachter vertraagt de toegang van de patiënt tot specialistische zorg, tot nu toe zonder dat dit echte besparingen oplevert. Zonder dit dogmatische doorverwijzings-systeem zou Nederland bovenaan staan”, concludeert Arne Björnberg, Directeur Onderzoek van de Euro Health Consumer Index.

Poortwachter

“Kijk nog eens goed naar de rol van poortwachter die de eerstelijnsgezondheidszorg vervult om eindelijk de wachtlijsten weg te werken, nog steeds een probleem in de overigens goedwerkende Nederlandse gezondheidszorg”, zegt de voorzitter van het Health Consumer Powerhouse, Johan Hjertqvist wanneer hij de uitkomst van de index voor Nederland analyseert.

De index

De Euro Health Consumer Index is de jaarlijkse ranglijst van nationale Europese gezondheidszorgsystemen, verdeeld over vijf gebieden die het belangrijkste zijn voor de consument: rechten van de patiënten en informatievoorziening, wachttijden voor gewone behandelingen, medische resultaten, gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de toegang tot medicijnen. (healthpowerhouse.com)

Bekijk de Health Consumer Index van 2007

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.