Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Verhogen van patiëntbetrokkenheid met telemonitoring en educatie’

Philips
In het IJsselland Ziekenhuis maken hartfalen patiënten gebruik van Philips Motiva. Patiënten meten thuis hun bloeddruk en gewicht, en deze gegevens worden in het ziekenhuis door hartfalenverpleegkundigen in de gaten gehouden. Daarnaast ontvangen patiënten extra informatie en tips over hoe zij met hun aandoening (zoals hartfalen) kunnen omgaan. Zorgverleners kijken dagelijks mee met hun patiënten, hoe zij omgaan met hun chronische aandoening en als dat nodig is kunnen ze snel ingrijpen. De verpleegkundigen en de cardioloog werken inmiddels ruim een jaar met Philips Motiva en zijn enthousiast.
telemonitoring

Doel van de oplossing is onder meer het voorkomen van heropnames, vertelt verpleegkundige Aagje Noordhuizen. ‘Je ziet de waarden nu elke dag, in plaats van eens in de zoveel weken of zelfs maanden. Daardoor kun je beter inspelen op de actuele situatie en bijvoorbeeld de medicatie aanpassen.’

Ook voor de agenda van de patiënt biedt dit voordelen, vult collega Rianne Hofman aan. ‘Bij een verandering in de medicatie moest je als patiënt vroeger om de twee weken naar het ziekenhuis komen. Dat hoeft nu niet meer. Zeker met corona is dat een uitkomst. Het gaat immers vaak om kwetsbare mensen, die je als het even kan liever niet in het ziekenhuis ziet.’

Zo’n 150 patiënten van het IJsselland Ziekenhuis maken inmiddels gebruik van Motiva. Ze beschikken thuis over een tablet, een weegschaal en een bloeddrukmeter, die ze in bruikleen hebben van Philips. De apparatuur wordt thuis geïnstalleerd en uitgelegd door een instructeur.

Dagelijks gaan de data van al deze patiënten automatisch naar het ziekenhuis. AIs de data afwijken van het normale patroon, dan volgt er een terugkoppeling naar de patiënt en een melding naar de verpleegkundige om naar de gegevens van de patiënt te kijken. ‘Denk aan tien tot vijftien meldingen per dag, waarvoor je overigens niet altijd hoeft in te grijpen. Maar vroeger kregen we die meldingen niet. Met inzet van deze technologie hebben we dus de kwaliteit van de zorg verbeterd.’

Elke dag vindt er een voorcontrole plaats door een medisch servicebureau, dat eventuele storingen en foutmeldingen uit de resultaten filtert. Het bureau heeft zorgverleners in dienst die de data ook in de gaten houden als de verpleegkundigen niet aan het werk zijn en contact kunnen opnemen met de patiënt of de medisch specialist in het ziekenhuis als dat nodig is. Zij handelen op basis van gemaakte afspraken en kunnen zo nodig contact opnemen met de cardioloog. ‘Dat was een service die andere aanbieders niet hadden ten tijde van de keuze van dit systeem, en dat gaf voor ons een belangrijke meerwaarde.’

Ook cardioloog Gilles van Delft is tevreden over Motiva. ‘Nog niet zo heel lang geleden maakten patiënten aantekeningen in een papieren dagboek. Dit is natuurlijk een heel ander verhaal. We gebruiken het systeem nog te kort om de uiteindelijke resultaten goed te kunnen duiden, maar mijn gevoel zegt dat het werkt. Dat is ook logisch. Je kunt eerder ingrijpen als je dagelijks gegevens binnenkrijgt, en bij zoveel data zie je ook waardevolle trends die weer van invloed zijn op de behandeling. En je kunt dat vervolgens weer spiegelen naar de patiënt.’

Dankzij Philips Motiva kun je patiënten dus stabieler houden en dat leidt tot een betere kwaliteit van leven. ‘Door corona is dat alles nog eens in een stroomversnelling gekomen. Ook de zorgverzekeraar is enthousiast. Maar wat voor ons nog belangrijker is: de patiënt krijgt er een gevoel van vertrouwen en veiligheid door. En dat is wat ons betreft veel waard!’

Lees meer op Medisch Perspectief.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.