Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vijftien procent patiënten UMC Utrecht gebruikt portaal

Het UMC Utrecht introduceerde in maart 2015 het vernieuwde portaal voor alle patiënten van het ziekenhuis. Nu, een jaar later, wordt dat portaal ziekenhuisbreed ingezet en door vijftien procent van alle patiënten gebruikt. Dat meldt het academische ziekenhuis op SmartHealth.nl.
umcutrecht.jpg

Na een besluit van de raad van bestuur van het UMC Utrecht moeten alle zorgverleners ervoor zorgen dat het patiëntenportaal een vast onderdeel wordt van het werkproces. ‘Dit patiëntportaal is vooral een veranderkundig project, waar ICT ondersteunend is’, zegt Annemarijn van Rheenen, consultant Zorgportalen en projectleider ICT eHealth bij het UMC Utrecht op Smarthealth.nl. Inmiddels loggen maandelijks zevenduizend unieke patiënten van het UMC Utrecht in via het portaal. Omgerekend is dat vijftien procent van de totale patiëntenpopulatie.

Inzage
Alle patiënten van het UMC Utrecht kunnen in het patiëntenportaal online hun dossier inzien, een e-consult aanvragen, real-time uitslagen van onderzoeken bekijken en herhaalrecepten aanvragen. Real-time betekent dat er geen vertraging zit tussen het moment waarop de arts of verpleegkundige de uitslag ziet, en de patiënt. In ‘Mijn UMC Utrecht’ kunnen patiënten onder andere poliklinische brieven, ontslagbrieven, medicatie-overzicht, opname en OK-verslagen en uitslagen terugvinden.

Negatieve uitslag
‘Ons uitgangspunt voor de keuze om de vertraging bij uitslagen, de zogenaamde hospital delay, weg te nemen is omdat het voor patiënten voor een onzekere periode zorgt. Als wij patiënten, zodra de uitslag bekend is, deze real-time kunnen tonen, dan verklein je die onzekere periode bij die patiënt’, zegt Annemarijn van Rheenen, consultant Zorgportalen en projectleider ICT eHealth bij het UMC Utrecht. ‘Slechts een kleine groep acute patiënten wil niet geconfronteerd worden met een negatieve uitslag.’

Onderzoek
Het UMC deed onderzoek naar welke patiënten blij zijn met een snelle uitslag in het portaal. Uit die cijfers blijkt dat het merendeel van de chronische patiënten (60 procent) een snelle uitslag via het portaal gewenst vinden, ongeacht of het een positieve of negatieve uitslag betreft. Van de groep acute patiënten (40 procent) blijkt dat 30 procent graag een snelle uitslag wil zien wanneer dit een positieve uitslag is. Slechts een kleine groep acute patiënten wil niet geconfronteerd worden met een negatieve uitslag: 10% hoort het slechte nieuws liever van de arts. Ongeveer een kwart van de patiënten geeft aan geen behoefte te hebben aan toegang tot het portaal.

Dossier e-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.