Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Virtuele coach bij Spaarne Gasthuis

Patiënten die een nieuwe knie of heup nodig hebben, worden sinds kort geholpen door de virtuele Spaarne Behandelcoach. De SaaS-oplossing is ontwikkeld door softwareontwikkelaar Behandelcoach uit Amsterdam. Verzekeraar ZiverenKruis is betrokken bij het initiatief van het Spaarne Gasthuis.
app400istock.jpg

Via de app krijgen knie- en heuppatiënten een overzicht van alle ziekenhuisafspraken, uitgebreide informatie over het zorgtraject en handige hulpmiddelen om voorbereid de behandeling te doorlopen. De Spaarne Behandelcoach-app is een pilot van maximaal een halfjaar. Orthopeed Bernard Schutte van het Spaarne Gasthuis zegt op vakwebsite computable: ‘Als je de diagnose voor een nieuwe heup of knie krijgt, komt er veel op je af. Er vinden verschillende onderzoeken plaats ter voorbereiding op de operatie. Er moeten formulieren ingevuld worden en je krijgt informatie over de ingreep en het revalidatieproces. Begrijpelijk dat onze patiënten dat ingewikkeld vinden. De app is een oplossing die onze zorgverlening aanvult.’

Relevante informatie
Uit gesprekken met patiënten is volgens het ziekenhuis gebleken dat er behoefte is om informatie te ontvangen op het moment dat het relevant is. De app herinnert aan afspraken en geeft relevante informatie gedurende het behandeltraject. Daarnaast krijgen gebruikers voorafgaand aan de operatie fysiotherapieoefeningen voor een sneller herstel. Patiënten die niet bij Zilveren Kruis verzekerd zijn, kunnen tijdens de pilot ook de app gebruiken.

Belverkeer
Een woordvoerder van Behandelcoach licht toe op Computable: ‘Met het communicatieplatform bieden we een actieve begeleiding van patiënten in plaats van een passieve met behulp van papieren brochures. Door zorgbehoevenden via de virtuele coach voor te bereiden en te informeren hopen we de no-show, nu zo’n drie tot zes procent, tegen te gaan. Ook het belverkeer willen we door de app terugdringen, wat veel tijd en geld bespaart.’

Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.