De apotheek-keten Medsen bracht eerder een app voor patiënten uit, waarmee gebruikers onder andere medicijnen kunnen bijbestellen met de herhaalservice en een actueel medicatieoverzicht kunnen opvragen. De fotoservice om medicijnen aan te vragen scheelt een patiënt een ritje naar de apotheek. Nu is het zo dat een patiënt een recept van de huisarts of de specialist zelf moet afgeven bij de apotheek, en moet wachten totdat de medicatie gecontroleerd en klaar is. Met de apotheek app van Medsen kunnen patiënten een foto maken van hun recept, en die foto via de app naar de apotheek doorsturen. Wanneer het recept gereed is ontvangt de patiënt een sms van de apotheek. Het voorgeschreven recept kan worden opgehaald in de apotheek, of patiënten kunnen zich via de app gratis aanmelden voor de 24-uurs kluisjes zodat de medicatie een geschikt moment kan worden opgehaald. Enige probleem dat de fotofunctie van de app niet oplost, is een onleesbaar handschrift van de huisarts of specialist.
Dossier Apps in de zorg
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.
Hoe fraudegevoelig is deze app?