Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

VWS reageert op handreiking VGN

Directeur langdurige zorg van het ministerie van Volksgezondheid Iris van Bennekom reageert op de uitgelekte handreiking van de VGN: “Zorgaanbieders hebben juridisch gezien geen plicht om een cliënt te accepteren, los van wat iemand daar moreel van denkt.”

De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland heeft een handreiking verspreid onder zorgaanbieders voor verstandelijk gehandicapten, om te helpen bij het stopzetten van de zorgverlening aan ‘lastige cliënten’ en om nieuwe gehandicapten te weigeren. Belangenorganisaties KansPlus en Platform VG reageerden onlangs “verrast” en “teleurgesteld” op het bestaan van dit document en het feit dat zij niets wisten van het bestaan ervan sinds juni 2008.

Zorgplicht

“In principe rust de plicht om voor iedere cliënt de juiste zorg te vinden bij de verzekeraar c.q. het zorgkantoor, dat is een aantal jaren geleden rechterlijk vastgesteld”, meldt directeur Van Bennekom desgevraagd. “In de handreiking van VGN wordt het juridische feit dat zorgaanbieders geen zorgplicht hebben, gelukkig door VGN zelf genuanceerd. Gezien de schaarste in de zorg moet een instelling het goed kunnen motiveren als zij besluit geen zorgovereenkomst aan te gaan. Doen zij dat, dan sluit deze benadering aan bij het systeem van de zorgzwaartebekostiging, waarbij het in mijn ogen cruciaal is dat een aanbieder in het gesprek met de cliënt zo duidelijk mogelijk is over de zorg die hij kan bieden, en geen verkeerde verwachtingen wekt.”

Stoppen zorgverlening

“De handreiking van de VGN gaat tevens in op situaties waarin een zorgaanbieder de noodzaak ziet een zorgovereenkomst op te zeggen; het punt dat in de media aandacht heeft gekregen. Dat typeren als het “lozen van lastige gehandicapten” gaat voorbij aan het dilemma waarin een zorgaanbieder soms kan zitten. Zorgaanbieders hebben uiteraard de plicht om zo lang mogelijk voor hun cliënten te zorgen.”

Klachtrecht

“Maar ook voor hun personeel moeten zorginstellingen optreden als een goed werkgever en daarbij past het niet om werknemers continu in situaties te brengen waarin zij worden geïntimideerd, uitgescholden of seksueel lastig gevallen. Daarbij vind ik het in ieder geval van belang dat cliënten beslissingen van zorgaanbieders kunnen laten toetsen via het klachtrecht of de weg naar de burgerlijke rechter kunnen bewandelen.” (Zorgvisie – Nico van Wijk)

Lees ook:

VGN helpt bij stopzetten zorg gehandicapten

Hans Bruning nieuwe directeur VGN

VGN: “Cliënten zijn tevreden”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.