Websites ziekenhuizen zijn weinig transparant

De websites van veel ziekenhuis zijn, net als vorig jaar, voor verbetering vatbaar. Ze zijn weinig interactief en transparant. Dat concludeert onderzoeksbureau Intercity Consultancy in het onderzoek Webmonitor ziekenhuizen 2008, waarbij het de websites van 94 ziekenhuizen onder de loep hield. De websites zijn onderzocht op gebruikersvriendelijkheid, de mogelijkheden tot interactie en de transparantie van de website.

De meeste sites zijn wel gebruiksvriendelijk, maar essentiële informatie ontbreekt volgens het onderzoek. Zo heeft slechts 51 procent van de onderzochte ziekenhuizen de contactgegevens op de website staan. Bijna de helft van de ziekenhuizen heeft geen rubriek met veelgestelde vragen op de website. Deze rubriek kan mensen basisinformatie verschaffen waardoor ze anders naar het ziekenhuis bellen of mailen.

Transparantie

Ook transparantie over de kwaliteit van een ziekenhuis laat te wensen over. 73 procent van de ziekenhuizen heeft geen klanttevredenheidsonderzoek online heeft staan, 44 procent van de ziekenhuizen heeft geen kwaliteitsrapport online en bij 38 procent van de websites is de NIAZ-accreditatie niet vermeld. Op dit moment heeft 63 procent van de ziekenhuizen downloadbare folders en brochures. Bij 28 procent van de ziekenhuizen is het mogelijk om online een afspraak te maken. Ruim 25 procent van de websites biedt videofragmenten aan.

Sint Franciscus Gasthuis

Het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam heeft volgens het onderzoek de beste website. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht en de Isala Klinieken in Zwolle komen op de tweede en derde plaats. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Lees ook:

Websites ziekenhuizen weinig interactief

NPCF lanceert website Consument en Zorg

Kruijthof nieuwe bestuurder St. Franciscus Gasthuis

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.