Op een tienpuntschaal is het gemiddelde vertrouwen in zorgverzekeraars een 5,9. Artsen en andere zorgverleners scoren een 7,4 en patiëntenverenigingen een 6,9. Vergeleken met andere financiële instellingen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen (gemiddeld 5,4) genieten zorgverzekeraars overigens wel een groter vertrouwen.
Negatieve publiciteit
Een ruime meerderheid (75 procent) van de Nederlanders heeft negatieve berichtgeving over zorgverzekeraars in de media opgepikt, waaronder contracteren van zorg (66 procent), beperkte vrije keuze zorgverleners (74 procent), onredelijkheid zorgverzekeraars naar zorgverleners toe (61 procent) en hoge financiële reserves bij zorgverzekeraars (72 procent). Bij 19 procent van de consumenten is het vertrouwen in zorgverzekeraars hierdoor gedaald. Men heeft vooral minder vertrouwen in de integriteit van zorgverzekeraars, hun competentie en de wijze waarop zij hun maatschappelijke rol invullen. Negatieve berichtgeving over zorgverzekeraars wordt minder vaak aan de kleinere zorgverzekeraars en vaker aan de grote zorgverzekeraars of ‘het systeem’ toegeschreven.
Meer vertrouwen in eigen zorgverzekeraar
Het vertrouwen dat Nederlanders hebben in hun eigen zorgverzekeraar (7,3) is veel hoger dan het vertrouwen dat men heeft in zorgverzekeraars in het algemeen (5,9). Het beeld van de eigen zorgverzekeraar wordt naast berichtgeving in de media beïnvloed door de persoonlijke ervaringen met de dienstverlening van de zorgverzekeraar en die zijn overwegend positief.
Restitutieverzekeraar
Zorgverzekeraars die zich duidelijk en consequent profileren als ‘restitutieverzekeraar’ worden het meest vertrouwd en hebben daarnaast ook loyalere klanten. Deze restitutieverzekeraars scoren ook hoog op waardencongruentie door de wijze waarop zij invulling geven aan hun maatschappelijke rol als zorgverzekeraar en sluiten beter aan op de normen en waarden van hun klanten. Ook worden zij meer gewaardeerd om hun integriteit, klantgerichtheid en transparantie.
verzekeraars.nl meldt ‘Fors herstel vertrouwen in verzekeraars’. Het TV programma “Hollandse Zaken” beweerde op 5 augustus j.l. het tegendeel.
Wishfull-thinking én je ‘eigen vlees’ keuren!
Zorgverzekeraars gaan voor omzetmaximalisatie. Da’s een ander belang van die van de cliënt pur sang. Zorgverleners krijgen hun salaris toch wel en zullen het cliëntbelang hoger stellen. Hier werken ze tenslotte dagelijks mee. Idealisme zal meer aanwezig zijn. Overigens zijn er maar 3-4 echte zorgverzekeraars. De rest is gewoon vergelijken van labels. De burger wordt graag voor de gek gehouden met het idee dat hij een andere verzekering heeft…