Met de contacten binnen het als Deaf Valley betitelde samenwerkingsverband wil het ziekenhuis de zorg aan dove patiënten verbeteren. Zo wordt het foldermateriaal van het ziekenhuis aangepast op de taalverwerking van dove patiënten. “Dove mensen kennen veel begrippen niet”, zegt Tineke Holwerda van het ziekenhuis. In de nieuwe folders wordt meer gebruik gemaakt van pictogrammen.
Bewustwording personeel
Daarnaast is er een verpleegafdeling waarvan het personeel gebarentaal beheerst. Op die afdeling komen specifieke hulpmiddelen zoals een aangepaste telefoon aan het bed en een lampje bij de bel waardoor de patiënt kan zien dat hij gebeld heeft. “Maar het belangrijkst is misschien wel de bewustwording bij de medewerkers in het ziekenhuis. Dove mensen willen niet lastig zijn en durven daarom soms niet te zeggen dat ze iets niet begrepen hebben.”
Zorg toegankelijker
Het ziekenhuis was al langer op zoek naar mogelijkheden om de zorg toegankelijker te maken voor dove patiënten. In eerste instantie werd er gedacht aan een aparte ziekenhuispoli. Holwerda: “Maar dat bleek geen goede oplossing, want de gezondheidsklachten van de patiënten zijn erg verschillend. Dus zijn we op zoek gegaan naar andere middelen.” (De Gelderlander)
Lees ook:
Dertig miljoen voor innovatie in gezondheidszorg
Combibaan is nieuwe innovatie voor thuiszorg
Ziekenhuis Gelderse Vallei krijgt de Veiligheidsprijs
Nieuwe bestuursvoorzitter Gelderse Vallei