Ziekenhuispatiënt steeds duurder

De gemiddelde ziekenhuispatiënt wordt steeds duurder. ‘De omzet stijgt maar de productie daalt’, aldus Anna van Poucke, sectorleider van KPMG Health.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Anna-van-Pouckevierkant.jpg

De toegenomen kosten worden veroorzaakt door een mix van factoren. Patiënten zijn ouder, de zorgvragen zijn complexer, er worden dure medicijnen gebruikt en de infrastructuur wordt steeds kostbaarder. Ook de toegenomen administratieve eisen jagen de kosten op. De trend wordt versterkt doordat minder patiënten het ziekenhuis bezoeken, een trend die mede in gang is gezet door het hoofdlijnenakkoord. ‘De ziekenhuisbestuurder zal de prijzen moeten verhogen omdat hij een lagere bezetting heeft’, aldus Van Poucke.

Kleine ziekenhuizen hebben het moeilijk
KPMG signaleert dat ziekenhuizen zoveel moeten investeren in IT, infrastructuur en ondersteunende functies dat het voor kleine ziekenhuizen steeds moeilijker is

1
72

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Is dit een omslag punt?
    ‘De ziekenhuisbestuurder zal de prijzen moeten verhogen omdat hij een lagere bezetting heeft’, aldus Van Coucke.
    Dit klinkt als: ziekenhuizen zijn bedrijven die volgens marktwerking moeten concurreren….
    "een nieuw epd kost al gauw 25 miljoen tot 30 miljoen. Als je dan bedenkt dat de laatste investering in zeven jaar moet worden afgeschreven’, zegt Van Coucke.
    Dit klinkt als: ziekenhuizen zijn bedrijven die economisch moeten afschrijven…
    "22 procent van de ondervraagde bestuurders van mening is dat de doelstellingen van de fusie niet zijn gehaald terwijl 11 procent aangeeft dat de doelstellingen nog niet zijn gehaald."
    Dit klinkt als: ziekenhuizen zijn bedrijven die fuseren maar onvoldoende grip hebben op de noodzakelijke procesverbetering. Een soort marktbescherming tegen beter weten in…
    ‘Ieder ziekenhuis zou in ieder geval een concrete samenwerkingsstrategie moeten hebben op drie terreinen: intelligent insourcing, innovative development en integrated delivery’, aldus de adviseurs.
    Dit klinkt als: ziekenhuizen zijn bedrijven.
    Laten we dan eerst naar de bedrijfsdoelstelling kijken "mensen beter maken" en naar de patiëntenmarkt (vraag en aanbod). Wat is de productpositionering (goedkope LG of dure Apple)? De fusie Nokia en Microsoft is een waarschuwing.
    Als ziekenhuizen bedrijven zijn….

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.