Ziekenhuizen betalen steeds meer aan schadeclaims

In tien jaar tijd is het aantal schadeclaims bij ziekenhuizen vervijfvoudigd. De uitgekeerde schadebedragen stegen mee.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Spinozapremie
Adobestock

Dat blijkt uit een analyse van de onderzoekers Désirée Klemann, Helen Mertens en Frits van Merode, die ze maandag publiceren in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Het aantal ingediende schadeclaims neemt toe, maar niet zo fors als de toename van de schadelast. Deze vervijfvoudigde gedurende de onderzoeksperiode. Vergeleken met eerdere onderzoeken zijn het aantal én de omvang van de schadeclaims in 2007-2016 wel sterk toegenomen.

Medische fouten

De onderzoekers analyseerden gegevens over alle schadeclaims die zijn ingediend van 2007 tot en met 2016 bij Centramed en MediRisk. Deze onderlinge verzekeraars verzekeren 95 procent van de Nederlandse ziekenhuizen. In deze tien jaar werden in totaal 15.115 schadeclaims ingediend. Tot 2013 steeg het aantal ingediende schadeclaims jaarlijks, daarna stabiliseerde dit. In 2016 was de schadelast 4,5 keer zo hoog als in 2007.

Uitgekeerde schade

De schadelast neemt jaarlijks toe. De totale schadelast bedroeg 229.191.033 euro. In 2007 bedroeg deze 9.443.222 euro en in 2016 43.183.533. In 2012 steeg de schadelast exponentieel, met een toename van 89,1 procent ten opzichte van 2011. Ook neemt de schadelast per claim elk jaar toe. De gemiddelde schadelast per claim bedroeg in het begin van de periode 7170 euro en in het laatste jaar 24.260 euro. De hoogste schadelast per dossier was 1.607.445 euro (uitgekeerd in 2015). In 3,5 procent van de gesloten dossiers is een bedrag boven de 50.000 euro toegekend.

Specialismen

Van alle ingediende schadeclaims had 64,7 procent betrekking op snijdende specialisten, 16,2 procent op beschouwende specialisten, 10,8 procent op ondersteunende specialisten en 0,7 procent op in het ziekenhuis werkzame paramedici . Voor 7,6 procent van de ingediende claims was het medisch specialisme niet herleidbaar.

1 REACTIE

  1. Waar gehakt wordt vallen Spaanders was een geliefde spreuk van mn grootmoeder van mijn moeders kant. Haar vader was Timmerman aannemer. Dat geldt eigenlijk voor alle beroepen. Als een beroep.met liefde en grote inzetbaarheid wordt uiteoefend zoals ook in de zorg dan is het niet anders dan ook dit te accepteren. Best moeilijk heb ik zelf ondervonden. Ben trots op ons Nederlands.zorg systeem. Heb in her verleden in diverse landen gewerkt en ervaring opgedaan..

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.