Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Websites ziekenhuizen krijgen een rapportcijfer 6,5

Bert Bukman
De kwaliteit van websites van de Nederlandse ziekenhuizen is voldoende, maar het kan nog beter. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau E-sites.
VWS lanceert plan tegen regeldruk
Foto: Fotolia

Het onderzoek van E-sites betreft de kwaliteit van de websites van de ziekenhuizen en de mate waarin deze tegemoet komen aan de online behoeften van patiënten. In totaal zijn 81 websites van algemene en academische ziekenhuizen geanalyseerd op toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, performance en SEO.

Onveilige verbinding

Hoewel het eindoordeel dus een voldoende is, blijft er volgens het onderzoek nog veel te wensen over. Een goed werkende voorleesfunctie is er maar bij 15 van de 81 websites. Ook zijn sommige sites te traag, bijvoorbeeld door een video die direct afspeelt op de homepage. Daarnaast is de leesbaarheid op het scherm van smartphones vaak gebrekkig. Ook was er bij 5 van de 81 websites geen veilige verbinding.

Moeilijk te geloven

Volgens Marloes Bovée van E-sites is er sprake van stilstand bij sommige sites. ‘Technologie ontwikkelt zich snel, de behoeften van gebruikers veranderen en soms ook de regelgeving. Dat we nog steeds websites tegenkomen die niet responsive zijn, die zich dus niet aanpassen aan het device waarmee ze worden bezocht, is moeilijk te geloven. Onnodig lange laadtijden en een onveilige verbinding zijn ook van die technische zaken die eigenlijk niet meer aan de orde mogen zijn.’

Gemiste kans

Wel zijn er de nodige quick wins te behalen. ‘Foutieve technische basisinstellingen zijn een gemiste kans. Bij veel websites zijn eenvoudig verbeteringen door te voeren. Zo zien we nog te veel fouten op het gebied toegankelijkheid en leesbaarheid die van invloed zijn op de beleving van de bezoekers. En ook wat betreft SEO, dus de vindbaarheid van de websites, worden lang niet alle mogelijkheden benut.’

Al met al worden zaken als heldere communicatie, patiëntvoorlichting en klantgerichtheid op de websites van ziekenhuizen onderschat, aldus Marloes Bovée. ‘Van de patiënt centraal zetten moeten we naar het individu centraal zetten. Want iedere patiënt is anders. Online communicatie kan veel meer worden gepersonaliseerd. Afgestemd op wat een individuele patiënt wil en kan.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.