De uitkomsten worden naast de landelijke kwaliteitseisen en richtlijnen van de artsen zelf, meegenomen in de inkoopgesprekken voor 2014. De enquête staat tot eind april online. De resultaten maakt Zilveren Kruis in mei bekend.
Ervaringsdeskundige
Ben Crul, senior medisch adviseur van Zliveren Kruis Achmea: ‘Wat een zorgverzekeraar vanuit haar expertise belangrijk vindt, kan anders zijn dan wat een klant als ervaringsdeskundige belangrijk vindt. Is het van toegevoegde waarde nacontroles na een ziekenhuisbehandeling altijd in het ziekenhuis plaatsvinden of mag het ook bij de huisarts? En zo ja, onder welke voorwaarden? Is het belangrijk altijd de duurste zorg te vergoeden als de goedkopere zorg net zo goed is? En is het voor de klant acceptabel naar een ander ziekenhuis te gaan voor een behandeling als er een groot prijsverschil is met het ziekenhuis dat zijn of haar voorkeur heeft en wij om die reden geen contract met dit ziekenhuis of die afdeling sluiten? Dat zijn een paar voorbeelden van vragen die wij de klant voorleggen. Ik ben erg benieuwd naar hun ideeën en tips.’
Oud nieuws. Menzis doet dit al jaren via http://www.teamtopzorg.nl En dat zijn echte dialogen. Geen éénrichtingsverkeer, zoals Zilveren Kruis dat met die ouderwetse enquete van plan is.
Als Zilveren Kruis de antwoorden zo wil sturen dat het een sterkere onderhandelingspositie heeft dan is de gekozen methode prima. Maar stel dat Zilveren Kruis werkelijk zou willen weten wat de voorkeuren van haar klanten zijn, dan zou een meer wetenschappelijk verantwoorde methode op zijn plaats zijn. Als zorgaanbieder zou ik in ieder geval niet warm of koud worden van de uitkomsten.