ZN boos op Consumentenbond

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vindt dat de Consumentenbond verzekerden ten onrechte angst aanjaagt met onjuiste berichtgeving over de contractering van zorgverleners. De Consumentenbond stelt dat zorgverzekeraars er niet in zijn geslaagd om op tijd bekend te maken welke zorg er in 2017 wordt vergoed. ZN ontkent dit.
boosfotolia400.jpg

De Consumentenbond schrijft in een persverklaring: ‘Zorgverzekeraars zijn er weer niet in geslaagd om op tijd bekend te maken welke zorg ze wel en niet volledig vergoeden in het komende jaar. De keuze voor een passende zorgverzekering wordt zo bemoeilijkt.’ De bond wil daarom dat de opzeggings- en aanmeldingstermijnen voor de verzekeringen dit jaar worden verlengd. ‘Zes weken is de minimale overstaptijd, maar zoals het nu steeds gaat, blijft voor een geïnformeerde keuze nog maar een week of zelfs nog korter over,’ aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. Ook moet de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) regelen dat verzekeraars en zorgaanbieders de contractering voortaan medio november hebben afgerond, stelt de bond. ‘Omdat iedere wijziging bij een verzekeraar voor alle verzekerden die al een keus gemaakt hebben consequenties kan hebben, willen wij dat de contractering medio november daadwerkelijk is afgerond’, zegt Combée.

Betrouwbaarheid
Koepel Zorgverzekeraars Nederland reageert dat alle zorgverzekeraars voor 19 november hun premie, polisvoorwaarden en gecontracteerde zorg bekend hebben gemaakt. ‘De Consumentenbond geeft op haar website over sommige zorgverzekeraars verkeerde informatie’, zegt ZN-directeur Petra van Holst. ‘Wij maken ons zorgen over de betrouwbaarheid van de informatie die de Consumentenbond over de zorgverzekeringen voor 2017 verspreidt. We adviseren verzekerden om vooral de websites van zorgverzekeraars te raadplegen voor juiste informatie over de gecontracteerde zorg.’

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop.

1 REACTIE

  1. De consumentenbond heeft er geen belang bij om bewust verkeerde informatie te verspreiden. Dit zou betekenen, dat de consumentenbond de informatie van de zorgverzekeraars verkeerd uitlegt. Als de consumentenbond hier al moeite mee heeft, hoe wilt de individuele verzekerde hier nog wijs uit worden?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.