Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ZorgDomein lanceert beveiligde messenger service

De landelijke organisatie ZorgDomein, voor digitale communicatie tussen huisartsen en ziekenhuizen, komt met een nieuwe zorgmessenger. Met 'ZorgDomein Patiëntoverleg' kunnen zorgverleners veilig en efficiënt over patiënten overleggen en informatie delen, gewoon via hun mobiel of computer.
app400istock.jpg

Na een geslaagde testfase wordt vandaag de nieuwe zorgmessenger geïntroduceerd die huisartsen, specialisten, apothekers en andere geregistreerde zorgverleners in Nederland kosteloos kunnen gebruiken. ‘Patiëntoverleg is ideaal voor overleg met de specialist over gevallen die geen spoed hebben’, zegt de Rotterdamse huisarts Maartje Reijers: ‘Je staat niet in de wacht en kunt op jouw moment contact zoeken of reageren. Patiëntoverleg is ook een veiliger en handiger alternatief voor overleg met zorgverleners in de buurt, zoals apothekers en met wijkteams.’  

Opslaan in eigen systeem
Oprichter en CEO Walter Balestra van ZorgDomein: ‘Het systeem is bedoeld voor al die momenten waarop huisartsen, specialisten en andere zorgverleners veilig en efficiënt willen overleggen over patiënten. Zij vinden het daarbij handig dat ze patiëntinformatie kunnen meesturen en opslaan in het eigen informatiesysteem.’

Uitknop
In de regio’s Rotterdam en Nijmegen werken inmiddels zo’n 500 huisartsen, apothekers en andere zorgverleners met Patiëntoverleg. Ook specialisten zijn er positief over. Kinderarts Kees Aleman van het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis: ‘Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede.’ Volgens huisarts Reijers zorgt de nieuwe messenger niet voor een overvloed aan berichten: ‘Je stelt alleen zakelijke, werkgerelateerde vragen. En er zit ook een ‘uitknop’ op Patiëntoverleg. Dan ben je even niet beschikbaar. Klaar.’

Berichtenservices
Voor de zorgsector zijn er verschillende berichtenservices verkrijgbaar, zoals ZIVVER en SIILO.

Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.