Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Zorginstellingen vaak de dupe van acquisitiefraude

Zorginstellingen zijn opvallend vaak het slachtoffer van de vorm van fraude waarbij een malafide bedrijf een slachtoffer benadert met een aanbod voor een dienst of product, zonder de intentie te hebben dit ooit daadwerkelijk te leveren. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van justitie.
Zorginstellingen vaak de dupe van acquisitiefraude

Het onlangs verschenen rapport ‘Misleidende Handelspraktijken’ is uitgevoerd door onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hierin zijn tweehonderd meldingen van acquisitiefraude geanalyseerd, waarbij het in 31 gevallen om zorginstellingen gaat. Dat grote zorginstellingen vaak worden gedupeerd door malafide verkopers, blijkt ook uit eerdere kleinschalige onderzoeken. In één van deze onderzoeken werden zorginstellingen gevraagd hun administratie te controleren op bankrekeningnummers van malafide bedrijven. Het bleek dat de actoren voor bijna 103.000 euro aan facturen hadden opgestuurd, waarvan de 25 zorginstellingen nietsvermoedend ongeveer zestig procent hadden betaald.

Faxofferte

De oplichters gebruiken bijvoorbeeld vaak de smoes dat een faxofferte niet goed is aangekomen, waarna de klant een nieuw contract krijgt toegestuurd ter ondertekening. Dit gaat bijvoorbeeld om een vermelding in een tijdschrift of internetgids. Op de rekenig van een van dit soort fraudeurs hadden meer dan dertig bedrijven meer dan één keer geld overgeboekt voor het plaatsen van een advertentie. Een zorgverzekeraar heeft 22.000 euro betaald en een zorginstelling 12.500 euro.

Marktwerking nadelig

De onderzoekers noemen het opvallend dat van de binnengekomen meldingen over dit soort fraude, er relatief veel afkomstig zijn uit de zorg en de welzijnsbranche. Als verklaring waarom deze sector gevoelig zou zijn voor acquisitiefraude wordt gegeven, dat de instellingen door de liberalisering van de markt commerciëler dienden te gaan handelen. Naamsbekendheid is een belangrijkere rol gaan spelen. De fusies binnen de sector zouden ook hebben geleid tot onduidelijkheden binnen de organisatie over wie verantwoordelijk is voor het advertentiebeleid, waardoor medewerkers langs elkaar heen werken.

Zorginstellingen geselecteerd

Een aantal malafide aanbieders gaat bij het benaderen van klanten volgens de onderzoekers duidelijk selectief te werk. Bij de fraude die ‘overboeking’ wordt genoemd, telden de onderzoekers 28 gevallen. Van de 28 overboekingen waren er negen gericht op van hulpverlenings- en zorginstellingen. De bedrijven betalen 1.000 euro voor hun vermelding in een niet bestaande internetgids. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees meer:

Onderzoek naar fraude bij Abrona

Geen fraude bij Cordaan

Verzekeraar verdubbelt resultaat met fraudejacht

Pgb-fraude bij zorgbedrijf Raad & Daad

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Inderdaad, zoals we (n.b. ICT) al jaren zelf ook signaleren!
    de reden (het waarom) vind ik overigens kul, (veelal centrale) administraties weten vaak niet welke “abonnementen en afspraken” (veelal decentrale) locaties vaak hebben,
    en diezelfde (decentrale) locaties hebben zelf vaak geen weet wat ze (of hun voorgangers!) allemaal afgesproken en afgesloten hebben, en denken bovendien dat de (centrale) administratie dat soort dingen wel ziet en regelt (dat is toch hun “pakkie aan”).
    Stuur maar een goed smoelende “bekend voorkomende” factuur (met niet al te grote bedragen) en de kans is levensgroot, dat hij er (minimaal voorlopig) gewoon doorheen schiet.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.