Het onlangs verschenen rapport ‘Misleidende Handelspraktijken’ is uitgevoerd door onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hierin zijn tweehonderd meldingen van acquisitiefraude geanalyseerd, waarbij het in 31 gevallen om zorginstellingen gaat. Dat grote zorginstellingen vaak worden gedupeerd door malafide verkopers, blijkt ook uit eerdere kleinschalige onderzoeken. In één van deze onderzoeken werden zorginstellingen gevraagd hun administratie te controleren op bankrekeningnummers van malafide bedrijven. Het bleek dat de actoren voor bijna 103.000 euro aan facturen hadden opgestuurd, waarvan de 25 zorginstellingen nietsvermoedend ongeveer zestig procent hadden betaald.
Faxofferte
De oplichters gebruiken bijvoorbeeld vaak de smoes dat een faxofferte niet goed is aangekomen, waarna de klant een nieuw contract krijgt toegestuurd ter ondertekening. Dit gaat bijvoorbeeld om een vermelding in een tijdschrift of internetgids. Op de rekenig van een van dit soort fraudeurs hadden meer dan dertig bedrijven meer dan één keer geld overgeboekt voor het plaatsen van een advertentie. Een zorgverzekeraar heeft 22.000 euro betaald en een zorginstelling 12.500 euro.
Marktwerking nadelig
De onderzoekers noemen het opvallend dat van de binnengekomen meldingen over dit soort fraude, er relatief veel afkomstig zijn uit de zorg en de welzijnsbranche. Als verklaring waarom deze sector gevoelig zou zijn voor acquisitiefraude wordt gegeven, dat de instellingen door de liberalisering van de markt commerciëler dienden te gaan handelen. Naamsbekendheid is een belangrijkere rol gaan spelen. De fusies binnen de sector zouden ook hebben geleid tot onduidelijkheden binnen de organisatie over wie verantwoordelijk is voor het advertentiebeleid, waardoor medewerkers langs elkaar heen werken.
Zorginstellingen geselecteerd
Een aantal malafide aanbieders gaat bij het benaderen van klanten volgens de onderzoekers duidelijk selectief te werk. Bij de fraude die ‘overboeking’ wordt genoemd, telden de onderzoekers 28 gevallen. Van de 28 overboekingen waren er negen gericht op van hulpverlenings- en zorginstellingen. De bedrijven betalen 1.000 euro voor hun vermelding in een niet bestaande internetgids. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees meer:
Onderzoek naar fraude bij Abrona
Geen fraude bij Cordaan
Verzekeraar verdubbelt resultaat met fraudejacht
Pgb-fraude bij zorgbedrijf Raad & Daad
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Het is een kwestie van zuinig omgaan met het geld van anderen, desinteresse in de uitgaven komt hier aan het licht! Bezuinigen begint dan ook met interesse voor de geleverde dienst, inzicht en communicatie.
Inderdaad, zoals we (n.b. ICT) al jaren zelf ook signaleren!
de reden (het waarom) vind ik overigens kul, (veelal centrale) administraties weten vaak niet welke “abonnementen en afspraken” (veelal decentrale) locaties vaak hebben,
en diezelfde (decentrale) locaties hebben zelf vaak geen weet wat ze (of hun voorgangers!) allemaal afgesproken en afgesloten hebben, en denken bovendien dat de (centrale) administratie dat soort dingen wel ziet en regelt (dat is toch hun “pakkie aan”).
Stuur maar een goed smoelende “bekend voorkomende” factuur (met niet al te grote bedragen) en de kans is levensgroot, dat hij er (minimaal voorlopig) gewoon doorheen schiet.