Zorgkantoor onredelijk bij zorginkoop 2017’

29 procent van de aanbieders van langdurige zorg vindt dat het zorgkantoor onredelijke eisen hanteert bij de inkoop van langdurige zorg voor 2017. De meest genoemde onredelijke eis is dat het zorgkantoor wil dat de zorgaanbieder onvoorwaardelijk akkoord gaat met alle inkoopdocumenten en bijlagen. Daarnaast vinden zorgorganisaties dat het zorgkantoor onredelijke tariefkortingen hanteert en dat het zorgkantoor eenzijdig beslist over bijstelling van de productieafspraken.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Petra van Dam_450.jpg
Foto: Petra van Dam

De uitkomsten over de zorginkoop zijn afkomstig uit de enquête ‘Zorgcontractering Wlz 2017’, van brancheorganisatie ActiZ. In totaal hebben 158 respondenten de vragenlijst ingevuld, waaronder ook de zorgkantoren zelf. Uit de enquête blijkt dat het inkoopbeleid in 2017 op diverse punten is gewijzigd ten opzichte van 2016. Er zijn verbeteringen ingevoerd waardoor er meer ruimte is voor dialoog tussen zorgorganisatie en zorginkoper en de keuzevrijheid voor de cliënt is gestegen. De belangrijkste verslechtering is echter dat overproductie nauwelijks wordt vergoed. Dat is zorg die in 2016 is verleend maar nog steeds niet is vergoed. De totale overproductie van de

2
196

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Zorgkantoren in Nederland beheren veel ZORGgeld! In feite een schandalig orgaan welke gelinieerd zijn aan grote zorgverzekeraars in Nederland. Dat noemen ze onafhankelijk! De zorgkantoren laten zorgaanbieders zweten door een papierentijger los te laten bij de zorgaanbieders. Deze moeten heel veel teksten produceren, dan volgt hieruit of een zorginstelling wel voldoende kwaliteit in de zorg kan leveren. Beter is een ander orgaan. Beter is om zorgaanbieders op te delen in A, B, C categorieën omdat er verschillen bestaan in zorg en accommodaties. Andere type prijskortingen zijn overbodig. Het is alleen mensenwerk werk wat juist de continuïteit van zorginstellingen belemmerd en bedriegt. Weg met de smerige handjes en achterbakse monopolie van zorgverzekeraars. Nog meer als zorgverzekeraars die naast zorg- ook materiele verzekeringen aanbieden Nog steeds door de politiek geaccepteerd!

  2. Lees alle reacties
  3. Zolang alle zorg als 'liefdevol' wordt geframed, bureaucratie als overbodig (hoe worden eigenlijk salarissen uitbetaald?) en de politiek haar kerntaak niet durft waar te maken (keuzes maken namens en verklaren aan de burger), blijven we om de hete brij heen draaien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.