Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Zorgmedewerkers meest ontevreden over communicatie van directie

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Medewerkers in de zorg zijn het minst op de hoogte van waar hun directie zich mee bezig houdt. Zij geven de directie een 4,2. In andere sectoren varieert het cijfer tussen de 5 en 5,6.
Zorgmedewerkers meest ontevreden over communicatie van directie

Dit blijkt uit onderzoek onder 300.000

Registreren

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

3 REACTIES

  1. De conclusie is niet opzienbarend, in bijna alle organisaties is communicatie tussen directie/management en medewerkers voor verbetering vatbaar, de zorg is daar geen uitzondering op. Interessanter is het om te onderzoeken wat er moet gebeuren om de communicatie (noem het transparantie) te verbeteren. De zorg is een 24-uurs organisatie en dat vraagt om een andere manier van communiceren dan in organisaties waar de meerderheid van de medewerkers van 9-5 aanwezig is. Een directie die zichtbaar is op de werkvloer leidt tot hogere tevredenheid over communicatie en tot slot, kijk vooral waar het goed gaat, de zgn. ‘bright spots’. Dan kunnen andere organisaties binnen en buiten de zorg zijn, maar ook binnen de eigen organisatie presteren sommige afdelingen verrassend goed. En het allerbelangrijkste: vraag niet aan medewerkers of ze tevreden zijn, praat met ze over hoe het beter kan en geef daar opvolging aan.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik werk in vele sectoren en dit komt niet als een verrassing. De manier waarop zorgbestuurders praten over medewerkers getuigt van een grote afstand. In het onderwijs is de afstand tussen bestuur en medewerker ook groot, maar toch kleiner dan in de zorg. De zorg is nog steeds erg publiek/politiek en de bestuurders zijn niet bezig met kwaliteit van zorg. Daardoor is het verschil in perspectief tussen de beide groepen erg groot.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.