Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgsector besteedt ict steeds vaker uit

Nederlandse zorginstellingen zijn bezig met een inhaalslag waar het gaat om het uitbesteden van IT-diensten. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Sourcing van IT in de zorg’ dat managementadviesbureau Quint Wellington Redwood uitvoerde.
epd.jpeg

Ruim veertig senior IT-beslissers van Nederlandse zorginstellingen -zowel in de cure als de care -hebben hun medewerking aan de enquête verleend. De voornaamste reden voor outsourcing is volgens de respondenten het verbeteren van de kwaliteit van de primaire processen (72 procent). Daarmee heeft de zorgsector een ander primair motief dan bijvoorbeeld de overheid (focus op kernactiviteiten) en de financiële sector (kostenbesparingen). In de zorg is ‘toegang tot resources’ de tweede belangrijke driver (50 procent): het is voor interne IT-afdelingen steeds lastiger om de juiste competenties binnen te halen en vooral te houden. De derde reden is de wil om focus te houden op de kernactiviteiten (38 procent).

Inhaalslag
De zorg lijkt ten opzichte van andere sectoren bezig aan een inhaalslag voor wat betreft de outsourcing van IT-diensten. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent. 80 procent van de instellingen die tot uitbesteding zijn overgegaan geeft aan dat de doelstellingen van de outsourcing gerealiseerd zijn.

Strategische visie
De onderzoekers benadrukken dat outsourcing een middel is en geen doel. ‘Een besluit over uitbesteding moet dan ook passen in een bredere, strategische visie van de gehele organisatie. Sourcing hoeft niet per se OUTsourcing te zijn. Het advies aan zorginstellingen is om niet alleen op zoek te gaan naar passende leveranciers, maar ook naar effectieve samenwerkingsverbanden binnen de zorg. Voor sommige IT-diensten is een bepaalde kritische massa nodig om efficiënt en hoogwaardig te zijn.’

Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.