Een goed compensatiemodel vooraf, is na jaren onderzoek nog steeds niet gevonden.
Langdurige ggz
In 2015 is de langdurige ggz overgeheveld van de AWBZ naar de zorgverzekeringswet. Dit jaar lopen zorgverzekeraars daar nog geen risico op omdat er nog geen goed ex ante vereveningsmodel voor bestaat. De bedoeling is dat zij vanaf 2017 wel volledig risico gaan dragen. De kosten voor een verzekeraar kunnen hoog oplopen. Zo’n 0,04 procent van de verzekerden maakt vanaf 2017 naar verwachting gebruik van langdurige ggz. De kosten van een volledig jaar verblijf in een psychiatrische instelling liggen rond de 90 000 euro. Bij grote verzekeraars met een paar miljoen verzekerden, kunnen de kosten zich nog uitmiddelen. Kleine zorgverzekeraars lopen het meeste risico.
Zorg&Zekerheid
Ton van Houten, CEO Zorg en Zekerheid: ‘Men poogt al vier jaar een goed model te vinden en het lukt maar niet. Dat baart mij grote zorgen.’ Het definiëren van psychische aandoeningen is erg moeilijk. Dat ligt in de omzetting van stoornissen in de DSM 5 naar zorgproducten en de inschatting van de zorgzwaarte. Van Houten: ‘Zelfs de topspecialisten hebben de oplossing nog niet gevonden. De kostprijzen kloppen ook niet allemaal. De grote instellingen blijven overeind omdat ze een gemiddelde van alle kostprijzen hebben of in staat zijn om wat jongeren naar zich toe te trekken.’
Risicoselectie
Bij gebrek aan een geschikt risicovereveningsysteem ontstaat risicoselectie en dat moeten we in de ggz niet willen. Het gaat immers, zo benadrukt Van Houten, om zeer kwetsbare groepen: ‘Als het niet lukt met de ggz moet je je afvragen of het wel in de Zorgverzekeringswet thuishoort. Ga dan terug naar af. Of je budgetteert de ggz-instellingen op basis van historische kosten.’
Risicoverevening
Minister Schippers heeft opdracht gegeven een geschikt model te ontwikkelen om verzekeraars vooraf voor deze hoge kosten te compenseren. Mocht dat niet lukken dan wil zij de langdurige ggz uit de Zorgverzekeringswet halen en ergens anders onderbrengen, bijvoorbeeld bij de gemeenten. Uiterlijk 1 juli 2016 wil de minister hierover een beslissing nemen. Momenteel laat zij een model doorrekenen met een extra vereveningskenmerk, namelijk het verblijf in een psychiatrische instelling in het voorgaande jaar. Nadeel van dit model is dat het perverse prikkels tot overconsumptie bevat. Daarom zou het, als het wordt ingevoerd, maar drie jaar mogen blijven bestaan. Na de zomer maakt ze een keuze voor het te gebruiken vereveningsmodel en de datum van invoering.
Lees het interview met Ton van Houten in Zorgvisie magazine nr. 7.
Dossier Geestelijke Gezondheidszorg
Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health en de bekostiging. Lees meer.
<em>’Kleine zorgverzekeraars lopen het meeste</em> risico’ Zou ook hier de economenreflex van fusie/schaalvergroting toeslaan? Dan is iedereen groot en het risico ‘verdwenen’. Of dit ook leidt tot goede/betere zorg behoort natuurlijk niet tot de vraagstelling.
Het verzekeraars apparaat neemt ongever 10% van de totale kosten van de zorg voor haar rekening.
Een verzekeraar heeft als functie, in het maatschappelijk verkeer, risicospreiding.
Een sluitend risicovereveningssysteem = geen risico
Geen risico = geen risicospreiding noodzakelijk
Geen risicospreiding noodzakelijk = overbodige verekeraars
Minister Schipper grijp u kans, schaf de verzekeraars af en bespaar 10% op de kosten.