Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties12

VGZ stuurt excuusbrief aan ziekenhuizen over zorginkoop

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Coöperatie VGZ heeft alle ziekenhuizen een brief gestuurd over de wijze waarop de zorginkoop dit jaar heeft plaatsgevonden. VGZ belooft verbetering.
VGZ stuurt excuusbrief aan ziekenhuizen over zorginkoop

Zorgvisie is in bezit gekomen van de bewuste brief die is ondertekend door directeur zorginkoop a.i. Maarten van der Vorst.

Nieuwe methode zorginkoop

VGZ stelt dat de brief is gestuurd ‘naar aanleiding van de vele signalen uit de zorgmarkt’. VGZ erkent dat ‘deze reacties veelal zijn gestoeld op de confronterende wijze waarop wij onze bevindingen hebben gebracht. VGZ is zich ervan bewust dat we dit moeten verbeteren’. VGZ gebruikte een nieuwe methode waarbij ziekenhuizen werden beoordeeld op kwaliteit en klantbeleving, prijsstelling, mix en volume en efficiëntie van bedrijfsvoering. Op basis van cijfers uit 2009 en 2010 bepaalde VGZ vooraf het kortingspercentage per ziekenhuis.

VGZ

De wijze van onderhandelen van Coöperatie VGZ kwam de zorgverzekeraar op nogal wat kritiek te staan. Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam mopperde in mei in Zorgvisie al over de ‘keiharde’ opstelling van de zorgverzekeraar: VGZ ging meteen 5 procent onder de prijs zitten en onderhandelen was niet mogelijk. Inmiddels zijn er meer bestuurders die kritiek uiten. Bestuurslid Jankees Cappon van Ziekenhuis Rijnstate: ‘VGZ wilde een niet-beargumenteerde doelmatigheidskorting. Voor discussie over de inhoud was nauwelijks ruimte.’ Bestuurder Bart Bemelmans van het Sint Jans Gasthuis in Weert vertelt dat VGZ wilde terugkomen op het eenmaal afgesproken bedrag.

‘Zorginkopers te weinig mandaat’

Alom vinden bestuurders het een probleem dat de inkopers van VGZ veel te weinig mandaat hadden, wat de onderhandelingen moeizaam en langdurig maakte. Zo ook bestuurder Kees Wolse uit het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond: ‘VGZ was altijd een goede gesprekspartner, maar dit jaar viel het wat tegen. Wij hebben de gesprekken op een bepaald moment zelfs stopgezet. Tja, dat hoort soms bij het onderhandelingsproces.’ Uiteindelijk hebben de bestuurders naar eigen zeggen goede afspraken kunnen maken. VGZ laat weten niet aan de nieuwe methode van zorginkoop te willen tornen. Maar de wijze waarop de zorginkopers zich opstelden, moet wel veranderen. ‘Zij gingen er soms te hard in.’

Evaluatie inkoopproces

VGZ heeft de nieuwe inkoopmethode gepresenteerd bij VWS, NZa en NVZ. De zorgverzekeraar zegt dat de inhoud hiervan en de opstelling van de medisch adviseurs als positief is ervaren. VGZ laat het inkoopproces 2012 evalueren door KPMG Plexus. Onderdeel van de evaluatie vormen interviews met twaalf ziekenhuizen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees meer:

Achmea krijgt invloed in bestuur Rode Kruis Ziekenhuis

VGZ vraagt miljoenen terug van ziekenhuizen

CZ wil regels voor declaraties aanscherpen

Orthopeden boos over zorginkoop Menzis

12 REACTIES

  1. Ik weet wel, dat die benchmarkt gegevens, die ze verstrekten nergens opsloegen, en zelfs als je als zorgverlener jezelf het bewuste werk daardoor niet meer aansprak(tot het fallissement er op volgde) Daardoor werd je zo gestresst dat je het onderhand wel
    geloofde en het bijltje erbij neerlegde!
    Dan hoeven ze voor mij part niet met excuses aan te komen met hun rekenmethodes, dat wel inhoudt, dat de meeste specialisten het voor gezien houden!

  2. Lees alle reacties
  3. @Fleur. Ik weet niet of verzekeraars zonder externe specialisten zo’n benchmark in elkaar kunnen zetten. “kwaliteit en klantbeleving, prijsstelling, mix en volume en efficiëntie van bedrijfsvoering”, dat klinkt als behoorlijk veel analysewerk. Daar heb je toch vaak (analyse) specialisten voor nodig. Inhoud van de benchmark was als ik het goed begrijp ook prima, uitvoering (zoals VGZ zelf zo mooi zegt de “confronterende wijze”)alleen wat minder…

  4. Van de BCG naar KPMG. Dat klinkt nogal als van de regen in de drup.
    Ik heb nooit gewerkt met de BCG maar wel met McKinsey en weet dat dat de 2 top partijen zijn in de consulting markt.
    KPMG is wel echt van een ander niveau. Of wilde iemand hier soms beweren dat Wouter Bos 1 van onze grote denkers is op zorggebied?
    Moeten die verzekeraars het niet gewoon eens proberen zonder consultants?

  5. Wat Cooperatie VGZ betreft, gaat het hier niet om een excuusbrief: we hebben met de brief aangekondigd dat we het proces gaan evalueren, en dat we daarin graag ook de inbreng van de ziekenhuizen meenemen. Zoals bij ieder nieuw proces is het logisch dat niet alles perfect is verlopen, zeker in een jaar dat er ook tal van andere veranderingen zijn in het zorginkoopproces ziekenhuizen, en we willen het proces graag continu blijven verbeteren.

  6. Ja, onderhandelen is zeer moeizaam. Nieuwe zorgorganisaties (zoals mijn club) werden en worden sowieso uitgesloten van de onderhandelingstafel. Na een kort geding zaten we om de tafel bij VGZ, maar voor 2012 is er nog steeds niks afgesproken. Telkens komen er weer nieuwe vragen en onderzoeken. Ik kan me de positie van de inkopers wel voorstellen, het is een hectisch jaar. Maar de verzekerden/ cliënten die kiezen voor onze (nog steeds niet-gecontracteerde) zorg, staan in de kou: slechts 60% van de kosten wordt maar vergoed, de rest moeten ze bijpassen. En het is voor hen heel onduidelijk. Bijpassen wat natuurlijk bijna niemand kan, naast de eigen bijdrages etc.
    Mechtild Rietveld (Opvoedpoli/Care Express)

  7. De Boston Consulting Group (BCG) was verantwoordelijk voor dit proces, en zij hadden de excuusbrief mede moeten ondertekenen. Verder is het tijd dat VGZ zich openstelt voor kritiek op de BCG aanpak. Maak de aanpak transparant en maak het mogelijk voor ziekenhuizen om de gekozen aanpak ter discussie te stellen. Daar moet iedereen van leren (en niet in het minst de BCG).

  8. Inderdaad. Dit doet de naam van VGZ in ieder geval geen goed en ik vrees dat ze hier nog lang last van hebben. Ze waren altijd prima onderhandelingspartner, maar kwamen nu met totaal onredelijke en slecht onderbouwde voorstellen. Ik heb gehoord dat BCG de analyses uitvoerde waar de inkopers mee op pad gestuurd werden zonder te weten hoe en wat. BCG heeft met deze slechte publiciteit waarschijnlijk ook hun kans verspeeld om in de Nederlandse zorgmarkt een goede voet aan de grond te krijgen. Ik zeg altijd; zorg is geen bank of telecommaatschappij, schoenmaker blijf bij je leest!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.