Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Kwart mensen betaalt meer voor kortere wachttijd GGZ

De helft van alle Nederlanders vindt het onacceptabel dat mensen op een wachtlijst terechtkomen als zij hulp zoeken voor hun psychische probleem of verslaving. Een kwart is bovendien bereid meer premie te betalen om sneller geholpen te worden. Dit blijkt uit onderzoek van GGZ-instelling U-center onder 1051 Nederlanders.
Kwart mensen betaalt meer voor kortere wachttijd GGZ
Foto: anp xtra Lex van Lieshout

Uit het onderzoek van U-center blijkt dat bijna een kwart van de ondervraagden bereid is tien procent meer premie te betalen, en vijf procent zelfs een twintig procent hogere premie, voor een kortere wachttijd. Nederlanders vinden wachttijd, na de kwaliteit van zorg, het belangrijkste bij hun keuze voor een behandelaar. Iets meer dan een vijfde van de ondervraagden denkt dat het ongeveer een maand duurt voordat iemand bij een behandelaar terecht kan. 15 procent denkt dat het zelfs een half jaar of langer kan duren. Directeur behandelzaken van U-Center Ingrid Weijnen: ‘Het is niet verwonderlijk dat mensen een te lange wachttijd een punt van zorg vinden. Ook als de behandeling niet acuut is, is elke dag dat iemand later terecht kan er een teveel. De meeste mensen zoeken pas hulp voor hun psychische klachten als het water hun aan de lippen staat.’

Betalen

Weijnen: ‘De meerderheid van de ondervraagden vindt wachttijd een kwalijke zaak, maar vindt het ook aan organisaties zelf om hier iets mee te doen.’ Waar mensen wel oren naar hebben, is volgens Weijnen om bij te betalen op het moment dat ze de zorg nodig hebben, om vervolgens direct bij een behandelaar terecht te kunnen. Bijna de helft van de ondervraagden zou van deze optie gebruikmaken.

Verzekeraars

Omdat zorgverzekeraars vanaf 2014 de tweedelijns zorg niet meer gezamenlijk inkopen maar alleen voor hun eigen verzekerden, is er weinig zicht op de wachtlijsten van GGZ-instellingen. ‘Dat belemmert zorgverzekeraars in hun taak om cliënten goed te bemiddelen naar een GGZ-instelling. Cliënten kunnen namelijk hun zorgverzekeraar om hulp vragen wanneer ze te lang moeten wachten bij de aanbieder van hun keuze. Wanneer zorgverzekeraars niet weten wat de wachttijden zijn per instelling, kunnen ze cliënten niet doorverwijzen naar de beste en snelste zorg.’

Brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) roept daarom GGZ-instellingen op om hun actuele wachtlijsten te delen met zorgverzekeraars en cliënten. Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie ZN verschilt het per GGZ-instelling hoe open over de wachtlijst wordt gecommuniceerd. Sommige GGZ-instellingen bieden actuele informatie over de wachttijd – soms zelfs op hun website – anderen doen het helemaal niet.

1 REACTIE

  1. Wel ja, krijgen we dat weer terug. Extra betalen om op tijd aan de beurt te zijn. Leg mij maar eens uit waarom GGZ instellingen dan nog hun best zouden doen de reguliere wachttijden te verkorten. Ze krijgen dan een groot financieel belang bij lange wachttijden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.