Hoewel een e-consult bij steeds meer zorgaanbieders mogelijk is, maken zorgvragers er nog maar weinig gebruik van. In 2016 gaf drie procent van de zorggebruikers aan via e-mail of website een vraag te hebben gesteld aan hun zorgverlener. Dit blijkt uit de jaarlijkse eHealth monitor, waarvoor in maart 2017 een steekproef van 1500 panelleden uit het Consumentenpanel Gezondheidszorg een vragenlijst ontvingen. De onderzoekers schrijven: ‘Het verschil tussen aanbod en gebruik roept vragen op: Wat vinden zorggebruikers van een e-consult en zien zij de meerwaarde hiervan in?’
Gebruikers versus niet gebruikers
Uit de antwoorden van de 741 respondenten blijkt dat zorggebruikers e-consulten zowel positief als negatief beoordelen. Zes op de tien zorggebruikers denkt dat een e-consult makkelijk te combineren is met hun dagelijkse activiteiten (62 procent) en dat een e-consult er voor zorgt dat je goed na kan denken over de vraag die je wilt stellen (60 procent). Aan de andere kant is 48 procent van de panelleden het er niet mee eens dat je door een e-consult meer persoonlijke aandacht krijgt, en is 41 procent het er niet mee eens dat je makkelijk door kan vragen over een antwoord. Opvallend hierbij is wel dat daadwerkelijke gebruikers van e-consulten veel positiever zijn dan niet-gebruikers. Van de mensen met ervaring vindt 81 procent dat een e-consult makkelijk te doen is. Bij de groep zonder ervaring is dat 52 procent.
Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.