ActiZ, GGZ Nederland, NFU, NVZ en VGN, verenigd in de Brancheorganisaties Zorg (BoZ), geven aan dat het van werkgevers ‘een behoorlijke inspanning’ vergt om invulling te geven aan de functies van nieuwe verpleegkundige beroepen die als gevolg van BIG II onstaan. Daarvoor is volgens BoZ onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek nodig, maar ook financiële middelen voor de daadwerkelijke implementatiekosten van functiedifferentiatie en scholingsprogramma’s voor zittende medewerkers.
Kosten niet in beeld
De financiële gevolgen van het wetsvoorstel zijn nog onvoldoende beschreven, aldus de BoZ. Met name de impact op de arbeidsmarkt ontbreekt volgens de werkgevers volledig. ‘De kosten die werkgevers moeten maken om functiedifferentiatie in te voeren zijn niet in beeld gebracht. De extra verlet- of scholingskosten die werkgevers moeten maken vanwege de uitbreiding van eisen aan deskundigheidsbevordering, zijn niet in beeld gebracht. Ditzelfde geldt voor kosten voortkomend uit de noodzaak van het inrichten van- en uitvoering geven aan een objectief EVC-systeem’, zo schrijven de BoZ in een reactie op het wetsvoorstel BIG II. De partijen stellen daarom voor om op korte termijn de financiële gevolgen van het wetsvoorstel veel breder en nauwkeuriger in beeld te brengen.
Tegen urennorm deskundigheidsbevordering
De belangenbehartigers van werkgevers in de gezondheidszorg geven verder aan dat zij geen voorstander zijn van een urennorm voor deskundigheidsbevordering. Het uitgangspunt in het wetsvoorstel is een minimum aantal uren deskundigheidsbevordering van 100 uur in 5 jaar. De BoZ verwachten dat een te strikte en niet functionele invulling van een urennorm zal leiden tot administratieve lasten. ‘Met een urennorm gaat het over de kwantiteit van de deskundigheidsbevordering, terwijl zorgorganisaties vooral de kwaliteit van de deskundigheid van professionals willen kunnen waarborgen’, aldus de partijen in hun reactie. Volgens de BoZ is het niet nodig of zelfs niet wenselijk om in uren te kwantificeren of een beroepsbeoefenaar voldoende geschikt of deskundig wordt geacht om de huidige functie of het beroep de komende vijf jaar uit te oefenen, als een systeem in zichzelf voldoende kwalitatieve waarborgen biedt.
Wijzigingen BIG II
BIG II stelt wijzigingen voor op de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Het gaat daarbij onder meer om invoering van het beroep van regieverpleegkundige in de Wet BIG, actualisatie van het deskundigheidsgebied van de verpleegkundige, en uitbreiding van de eisen tot herregistratie. Het ministerie van VWS startte in december vorig jaar een internetconsultatie waarbij belanghebbenden op het wetsvoorstel konden reageren. Ook de BoZ heeft van die mogelijkheid gebruikgemaakt. De internetconsulatie loopt nog tot 18 februari.